Gdy chcemy podjąć współpracę z zagraniczną firmą ważne jest, aby dokładnie sprawdzić z jakim przedsiębiorcą mamy do czynienia. Numer Unified Social Credit Code otrzymuje każde przedsiębiorstwo. Na podstawie danych z USCC można sporządzić dokładny raport o naszym potencjalnym kontrahencie. Działalność przedsiębiorstwa jest silnie monitorowana w Chinach, dzięki czemu można w łatwy sposób znaleźć interesujące nas dane i sprawdzić wiarygodność firm.
Chiński Unified Social Credit Code - co to?
Unified Social Credit Code to 18-znakowy numer nadawany firmom i organizacjom zarejestrowanym w Chinach Kontynentalnych. Składa się z cyfr i liter, a powstaje według określonego schematu. Kod ten jest formą potwierdzenia, że producent został zweryfikowany przez chiński rząd i prowadzi legalną działalność gospodarczą. Co ciekawe otrzymują go też szkoły, szpitale, organizacje charytatywne, a nawet zwykli ludzie. W języku angielskim posiada kilka różnych nazw: Unifed Social Credit Identifire, Unifed Social Credit Code lub Unifed Social Credit Indicator.
Składa się on z: numeru rejestracyjnego firmy, kodu organizacji oraz numer dowodu rejestracyjnego. Wydaje go State Administration for Industry and Commerce (AIC), ale organy wydające mogą się różnić w zależności od organizacji. Firmy zarejestrowane w Hong Kongu, Makau i na Tajwanie nie posiadają tego numeru, ponieważ należą do inne jurysdykcji.
Każda litera i numer oznaczają coś innego, nie są one przypadkowe. Posługując się nim możemy poznać zakres wykonywanej działalności, opodatkowaniu i karach administracyjnych. Jest to niezwykle przydatne przy poszukiwaniu uczciwego kontrahenta. Kod USCC określa:
- organ rejestrujący;
- rodzaj rejestrowanej jednostki (np. przedsiębiorstwo prywatne, przedsiębiorstwo państwowe itp.);
- kod regionu, w którym firma jest zarejestrowana;
- kod organizacji;
- cyfra kontrolna (potwierdza prawidłowość kodu).
Unified Social Credit Identifier, a import z Chin
Numer licencji biznesowej musi znajdować się w umowie z chińskim dostawcą. Podczas podpisywania musimy upewnić się, że został on tam wpisany (numer wraz z chińską nazwą firmy). Należy to do obowiązku chińskich przedsiębiorców, ponieważ jest on niezbędny, aby legalnie prowadzić swoją działalność. Poza tym, chińska nazwa przedsiębiorstwa też musi pojawić się w dokumencie. Umowę należy sporządzić w języku chińskim i angielskim. Musi ona też być podpisana w prawidłowy sposób. Dopiero w taki sposób sporządzone dokumenty mają moc wiążącą. Kontrakt z importerem jest niezbędny, gdy będziemy starać się o zwrot pieniędzy, jeśli zamówiony towar nie będzie odpowiadał naszym wymaganiom jakościowym.
Unified Social Credit System to narzędzie, które chiński rząd wykorzystuje do kontroli rynku. Zapewnia to działanie firm zgodnie z obwiązującym prawem. Firmy, które posiadają wysoki wynik Zaufania Społecznego, pozytywnie przeszły weryfikację i działają na rynku zgodnie ze wszystkimi normami. Za promowanie dobrej postawy firmy mogą otrzymać nagrody. Wpisanie na czerwoną listę poświadcza przestrzeganiu norm przez zakład. Z kolei jeśli firma ma niski USCC, to zostanie poddana restrykcjom, które mocno ograniczą zakres działalności przedsiębiorstwa. Częste przeprowadzanie audytu fabryki, wykluczenie z przetargów lub naliczanie dodatkowych opłat to tylko kilka przykładów kar, jakie mogą spotkać nieuczciwych przedsiębiorców. Ostatecznością jest wpisanie firmy na czarną listę, co sukcesywnie doprowadzi do upadłości.
Czym jest chiński USCC?
W 2014 rozpoczęły się pierwsze etapy pracy na rozwojem Systemu Zaufania Społecznego, a w 2020 zakończono pracę na kluczowymi elementami systemu. Obecnie udział w projekcie jest dobrowolny, ale po zakończeniu prac będzie obowiązkowy dla wszystkich mieszkańców. W latach 2021-2025 przystąpiono do kolejnej fazy rozwoju, która jest niezbędnym elementem czternastego planu pięcioletniego. Nadal trwają prace nad udoskonaleniem algorytmu, który będzie monitorował ludność.
Ocen jest wyliczana na podstawie pięciu czynników:
- historia kredytowa - system sprawdza czy obywatel płaci np. płac rachunki na czas;
- zdolność do wywiązywania się z zobowiązań;
- dane personalne - np. wykształcenie i zatrudnienie;
- nawyki i upodobania - m. in. mierzony jest czas spędzony w Internecie; jeśli ktoś spędza zbyt dużo czasu na skrolowaniu to może zostać uznany za leniwego; analizowane są zakupy i na ich podstawie tworzy się profil użytkownika;
- relacje z innymi - analizowane są zachowania na social mediach; te, które chwalą reżim dają więcej punktów; jednak jeśli ktoś umieści post z negatywną treścią na nasz temat, skutkuje to obniżeniem wyniku.
Osoby z wysokim wynikiem w Systemie Zaufania Społecznego będą mogły się cieszyć większą liczbą przywilejów i nagród. Mogą m.in wypożyczyć auto bez kaucji, dostać się do strefy VIP na lotnisku lub nawet dostać lepsze oferty pracy. Ci z niskim wynikiem są narażeni na wiele ograniczeń, na przykład pracodawca nie będzie chciał ich zatrudnić ze względu na niski wynik. Nie otrzymają pozwolenia na wyjazd za granicę lub będą mieć utrudnione przemieszczanie się po kraju.
Podsumowanie
Należy mieć na uwadze, że system został stworzony głównie do monitorowania przedsiębiorstw przez chińskie władze. Ma to na celu zwiększenia zaufania do produktów chińskich fabryk. Numer USCC jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Chin Kontynentalnych. Można go znaleźć na licencji biznesowej kontrahenta lub na Certyfikacie Rejestru Handlu Zagranicznego, chińskim paragonie lub chińskim numerze ISO9001.
Nie można też zapomnieć o tym, jaki wpływ wynik USCC ma na obywateli. Oficjalnym celem jest stworzenie idealnego państwa z lojalnym społeczeństwem, które będzie konkurować z rynkiem zachodnim. Nagradzanie wybranych zachowań, a karanie złych ma promować poprawną postawę. Pojawiła się sugestia, aby upublicznić wyniki wszystkich obywateli. Miała by to być zachęta dla osób z niskim wynikiem do poprawy swojego zachowania. System ma tez pomóc w walce z przestępczością i poprawą strefy ekonomicznej kraju.