W ostatnim czasie doszło do kilkunastu ataków na kontenerowce na Morzu Czerwonym przez co 5 największych armatorów morskich na świecie podjęło decyzję o pominięciu żeglugi przez kanał Sueski. W konsekwencji, kontenerowce będą musiały opływać wybrzeże Afryki, co rzeczywiście skutkuje wydłużeniem trasy przewozu kontenerów do Europy o około 10-15 dni. Armatorzy wydali oświadczenia, w których informują, że decyzja wynika ze względów bezpieczeństwa i obowiązuje do ustabilizowania się sytuacji. Wszystko za sprawą ataków ugrupowania bojowniczego Huti, które dopuściło się napaści na kontenerowce. Ceny w frachtów morskich z Chin do Polski podskoczyły prawie 3 krotnie i bardzo prawdopodobne, że dalej będą rosły.
Co to oznacza w praktyce ?
W praktyce 3 krotna podwyżka frachtów morskich przełoży się na wzrost cen końcowych produktów, a to wszystko odbije się dużym echem na wielu branżach. Gospodarka działa jak połączone naczynia i jeśli zakłócimy element odpowiedzialny za przepływ towarów to zaburzymy sporą część gospodarki. Wiele firm produkcyjnych wykorzystuje półprodukty importowane głównie w Chinach, ale też krajach takich jak Tajwan,Indie,Tajlandia Wietnam. W związku z obecnymi perturbacjami w żegludze morskiej spowodowanymi blokadą Kanału Sueskiego, konsumenci mogą odczuć wzrost cen w niektórych sektorach i branżach. Zawieszenie żeglugi przez największych armatorów wpływa na łańcuchy dostaw i utrudnia sprawną dystrybucję towarów na światowych rynkach. Zwiększone koszty alternatywnych tras i transportu mogą przenosić się na ceny końcowe produktów, co może skutkować wzrostem cen dla konsumentów.
Trasa jaką aktualnie muszą pokonywać kontenerowce:
Jemen aktualnie jest pogrążony w wojnie domowej i to właśnie bojownicy Huti z tego kraju dokonują ataków. Gdy spojrzymy na mapę to zobaczymy, że Jemen jest ważnym miejscem jeśli chodzi o dalszą żeglugę do Kanału Sueskiego.
Obecnie ruch w kanale Suezkim jest bardzo ograniczony co pokazuje poniższe zdjęcie live:
Przewidywania
Już mamy informacje z rynku, które wskazują na wzrost stawek frachtowych z Chin do Polski prawie 3 krotnie, a to nie koniec podwyżek. Podobne wzrosty również miały miejsce podczas COVID-19 oraz blokady kontenerowca Ever Given. W tym kontekście możemy doszukiwać się analogicznej sytuacji, co za tym idzie, możemy spodziewać się podobnych rezultatów. W tamtym okresie stawki sięgały poziomu od 10 000 do nawet 15 000 USD za kontener 40 HC. W tym wypadku ceny aktualnie wynoszą ok.4000 USD. W lutym jednak Chiny będą świętować Chiński Nowy Rok. W okolicach tego okresu stawki historycznie szybowały w górę, więc możemy się spodziewać kolejnych wzrostów w obecnym kwartale.