Wzrost cen frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego z Chin - maj 2024 r. 

Data aktualizacji:
27 maj 2024
Data publikacji:
27 maj 2024
Czas czytania: 2 minuty

Spis treści:

Obecnie mamy końcówkę maja 2024 roku, a ceny frachtów morskich, kolejowych i lotniczych ponownie rosną. Sytuacja, w której koszty transportu kontenera wzrastają z 1000 USD do 5000 USD, znowu się powtarza. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zjawisku.

Kryzys na Morzy Czerwony spowodowany przez ataki Huti 

Ataki na Morzu Czerwonym nadal trwają, a frachtowce są zmuszone opływać Afrykę przez co wydłuża się czas oraz koszt frachtu do Europy. Kryzys powoduje również problem z powracaniem kontenerów, które po dopłynięciu do Europy muszą końcowo trafić znowu do obiegu w Chinach. Problemy na Kanale Sueskim tylko potęgują problem - braku kontenerów.

Możemy zauważyć, że stawki za kontener 40 stopowy w maju wynoszą uśredniając ok. 5000 USD, co stanowi prawie 5 x krotny wzrost od stycznia 2024 r. Poniżej wykres prezentujący stawki w 2024 r. 

Eksport elektrycznych samochodów z Chin do Brazylii i Meksyku 

Według doniesień Brazylia oraz Meksyk planuje wprowadzenie dodatkowych ceł na Chińskie samochody w lipcu 2024 r. Z tego względy wielu producentów samochodów elektrycznych w obawie przed zmianami masowo wysyła swoje produkty do Ameryki Południowej. Jak wynika z rynkowych informacji chińska firma BYD dostarczyła już na rynek Ameryki Południowej 100 tys. pojazdów. Armatorzy morscy korzystają z popytu na tym rynku i frachtowce częściowo są oddelegowane do kursowania w relacji Chiny - Ameryka Południowa, tak aby wykorzystać okazję rynkową. 

Kilku graczy dyktujących warunki

Na rynku występuje tylko kilku większych armatorów morskich, którzy obecną sytuację zawirowań niewątpliwie wykorzystują do podnoszenia stawek. Ceny frachtów u wielu armatorów są stosunkowo podobne i można zauważyć tendencje do wyrównywania stawek przez największe firmy. Taka sytuacja również historycznie miała miejsce w trakcie COVID-19 gdzie stawki wynosiły nawet 15 000 USD za kontener 40 HC z Chin do Europy. 

Rynek morski bezpośrednio wpływa na wzrost stawek na rynku kolejowym i lotniczym 

Wzrost stawek frachtu morskiego oraz zakłócenia na morzu czerwonym powodujące opóźnienia sprawiają, że więcej wolumenów w łańcuchu dostaw przenosi się na transport kolejowy i morski. Działa tu prawo popytu i podaży - przy rosnącym zapotrzebowaniu i tym samej podaży ceny będą rosnąć. Liczba przetransportowanych kontenerów z Chin do Polski w styczniu 2024 r. wyniosła  14 532 w ekwiwalencie kontenerów 20 stopowych. To wynik wyższy o 36 % od analogicznego okresu w styczniu 2023 r. Te dane dane pokazują skalę wzrostu popytu na transport kolejowy z Chin. 

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 2

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

16 lut 2024
Czas czytania: 4 minuty

Transport lotniczy z Chin do UK rozwija się dynamicznie, stanowiąc kluczowy element łączący dwie potężne gospodarki - chińską, drugą co do wielkości na świecie, i brytyjską, będącą...

29 mar 2024
Czas czytania: 3 minuty

Islandia to wyspa położona na północnym Atlantyku, jest jednym z najbardziej fascynujących i unikatowych miejsc na świecie. Jednak nie tylko piękno przyrody, ale także rozwój gospodarczy sprawiają,...

27 kwi 2024
Czas czytania: 4 minuty

Gospodarka Brazylii jest największą gospodarką w całej Ameryce Południowej. Eksport do Brazylii jest ciekawą możliwością dla europejskich firm na podbicie nowo wschodzącego rynku. Towary z z Europy...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>