Wzrost cen frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego z Chin - maj 2024 r. 

Data aktualizacji:
27 maj 2024
Data publikacji:
27 maj 2024
Czas czytania: 2 minuty

Spis treści:

Obecnie mamy końcówkę maja 2024 roku, a ceny frachtów morskich, kolejowych i lotniczych ponownie rosną. Sytuacja, w której koszty transportu kontenera wzrastają z 1000 USD do 5000 USD, znowu się powtarza. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zjawisku.

Kryzys na Morzy Czerwony spowodowany przez ataki Huti 

Ataki na Morzu Czerwonym nadal trwają, a frachtowce są zmuszone opływać Afrykę przez co wydłuża się czas oraz koszt frachtu do Europy. Kryzys powoduje również problem z powracaniem kontenerów, które po dopłynięciu do Europy muszą końcowo trafić znowu do obiegu w Chinach. Problemy na Kanale Sueskim tylko potęgują problem - braku kontenerów.

Możemy zauważyć, że stawki za kontener 40 stopowy w maju wynoszą uśredniając ok. 5000 USD, co stanowi prawie 5 x krotny wzrost od stycznia 2024 r. Poniżej wykres prezentujący stawki w 2024 r. 

Eksport elektrycznych samochodów z Chin do Brazylii i Meksyku 

Według doniesień Brazylia oraz Meksyk planuje wprowadzenie dodatkowych ceł na Chińskie samochody w lipcu 2024 r. Z tego względy wielu producentów samochodów elektrycznych w obawie przed zmianami masowo wysyła swoje produkty do Ameryki Południowej. Jak wynika z rynkowych informacji chińska firma BYD dostarczyła już na rynek Ameryki Południowej 100 tys. pojazdów. Armatorzy morscy korzystają z popytu na tym rynku i frachtowce częściowo są oddelegowane do kursowania w relacji Chiny - Ameryka Południowa, tak aby wykorzystać okazję rynkową. 

Kilku graczy dyktujących warunki

Na rynku występuje tylko kilku większych armatorów morskich, którzy obecną sytuację zawirowań niewątpliwie wykorzystują do podnoszenia stawek. Ceny frachtów u wielu armatorów są stosunkowo podobne i można zauważyć tendencje do wyrównywania stawek przez największe firmy. Taka sytuacja również historycznie miała miejsce w trakcie COVID-19 gdzie stawki wynosiły nawet 15 000 USD za kontener 40 HC z Chin do Europy. 

Rynek morski bezpośrednio wpływa na wzrost stawek na rynku kolejowym i lotniczym 

Wzrost stawek frachtu morskiego oraz zakłócenia na morzu czerwonym powodujące opóźnienia sprawiają, że więcej wolumenów w łańcuchu dostaw przenosi się na transport kolejowy i morski. Działa tu prawo popytu i podaży - przy rosnącym zapotrzebowaniu i tym samej podaży ceny będą rosnąć. Liczba przetransportowanych kontenerów z Chin do Polski w styczniu 2024 r. wyniosła  14 532 w ekwiwalencie kontenerów 20 stopowych. To wynik wyższy o 36 % od analogicznego okresu w styczniu 2023 r. Te dane dane pokazują skalę wzrostu popytu na transport kolejowy z Chin. 

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 4.92 Liczba ocen: 12

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

09 maj 2024
Czas czytania: 3 minuty

Katar jest jednym z najbogatszych krajów na świecie. Swoje bogactwo zawdzięcza wielkim złożom ropy naftowej oraz gazu ziemnego. PKB Kataru według danych Banku Światowego w 2021 r....

16 lut 2024
Czas czytania: 4 minuty

Transport lotniczy z Chin do UK rozwija się dynamicznie, stanowiąc kluczowy element łączący dwie potężne gospodarki - chińską, drugą co do wielkości na świecie, i brytyjską, będącą...

30 kwi 2024
Czas czytania: 2 minuty

Transport lotniczy z Polski do Arabii Saudyjskiej jest najszybszym sposobem dostawy ładunków cargo. Arabia Saudyjska posiada chłonny rynek na polskie produkty. Jest to kraj, który główny zysk...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>