Obecnie mamy końcówkę maja 2024 roku, a ceny frachtów morskich, kolejowych i lotniczych ponownie rosną. Sytuacja, w której koszty transportu kontenera wzrastają z 1000 USD do 5000 USD, znowu się powtarza. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zjawisku.
Kryzys na Morzy Czerwony spowodowany przez ataki Huti
Ataki na Morzu Czerwonym nadal trwają, a frachtowce są zmuszone opływać Afrykę przez co wydłuża się czas oraz koszt frachtu do Europy. Kryzys powoduje również problem z powracaniem kontenerów, które po dopłynięciu do Europy muszą końcowo trafić znowu do obiegu w Chinach. Problemy na Kanale Sueskim tylko potęgują problem - braku kontenerów.
Możemy zauważyć, że stawki za kontener 40 stopowy w maju wynoszą uśredniając ok. 5000 USD, co stanowi prawie 5 x krotny wzrost od stycznia 2024 r. Poniżej wykres prezentujący stawki w 2024 r.
Eksport elektrycznych samochodów z Chin do Brazylii i Meksyku
Według doniesień Brazylia oraz Meksyk planuje wprowadzenie dodatkowych ceł na Chińskie samochody w lipcu 2024 r. Z tego względy wielu producentów samochodów elektrycznych w obawie przed zmianami masowo wysyła swoje produkty do Ameryki Południowej. Jak wynika z rynkowych informacji chińska firma BYD dostarczyła już na rynek Ameryki Południowej 100 tys. pojazdów. Armatorzy morscy korzystają z popytu na tym rynku i frachtowce częściowo są oddelegowane do kursowania w relacji Chiny - Ameryka Południowa, tak aby wykorzystać okazję rynkową.
Kilku graczy dyktujących warunki
Na rynku występuje tylko kilku większych armatorów morskich, którzy obecną sytuację zawirowań niewątpliwie wykorzystują do podnoszenia stawek. Ceny frachtów u wielu armatorów są stosunkowo podobne i można zauważyć tendencje do wyrównywania stawek przez największe firmy. Taka sytuacja również historycznie miała miejsce w trakcie COVID-19 gdzie stawki wynosiły nawet 15 000 USD za kontener 40 HC z Chin do Europy.
Rynek morski bezpośrednio wpływa na wzrost stawek na rynku kolejowym i lotniczym
Wzrost stawek frachtu morskiego oraz zakłócenia na morzu czerwonym powodujące opóźnienia sprawiają, że więcej wolumenów w łańcuchu dostaw przenosi się na transport kolejowy i morski. Działa tu prawo popytu i podaży - przy rosnącym zapotrzebowaniu i tym samej podaży ceny będą rosnąć. Liczba przetransportowanych kontenerów z Chin do Polski w styczniu 2024 r. wyniosła 14 532 w ekwiwalencie kontenerów 20 stopowych. To wynik wyższy o 36 % od analogicznego okresu w styczniu 2023 r. Te dane dane pokazują skalę wzrostu popytu na transport kolejowy z Chin.