Spis treści
W świecie transportu niezwykle ważne jest biegłe poruszanie się w pojęciach, które używane są jako chleb powszedni w branży transportowej przed załadunkiem czy też po rozładunku towaru. Często może się pojawiać sytuacja, w której nasz partner biznesowy użyje jednego z poniższych sformułowań, a my nie do końca będziemy wiedzieli co to w praktyce oznacza. Warto tutaj poświęcić chwilę i nieco skupić się na tym temacie tak, aby nic już nas nie mogło zaskoczyć. Wszystkie nazwy podane są w języku angielskim, obok umieściliśmy wyjaśnienie.
Czym różni się ETD od ETA ?
ETD → Estimated / Expected Time of Departure) - w praktyce oznacza to przewidywaną datę wypłynięcia statku, pociągu lub w przypadku transportu lotniczego wylotu naszego towaru. Dzięki temu mamy dokładną datę wyruszenia ładunku.
Często w rozmowach z naszymi partnerami logistycznymi możemy zapytać się jakie jest ETD dla ładunku czyli w tym wypadku kiedy nasz statek, pociąg lub samolot wyruszy w drogę.
ETA > (Estimated / Expected Time of Arrival) → w tym wypadku ten termin informuje nas jaki jest planowany czas przybycia transportu morskiego, kolejowego lub lotniczego. Oczywiście podany czas przybycia zakłada przewidywany czas dotarcia ładunku.
W trakcie transportów możemy pytać naszych partnerów biznesowych kiedy jest planowane ETA ładunku, może się zmieniać po drodze.
Ponadto można się spotkać jeszcze z poniższymi pojęciami:
ATD > ( Actual Time of Departure ) → W przypadku kiedy ETD jest terminem planowanym wyjazdu, wylotu lub wypłynięcia naszego ładunku to ATD określa dokładny czas kiedy ładunek wyruszył w drogę. W przypadku kiedy firma logistyczna podaje nam czas ETD jest on tylko przewidywanym czasem wyjścia naszego ładunku. Jak w transporcie czasem zdarzają się opóźnienie i z tego względu powstał termin ATD, aby informować kiedy transport faktycznie już wyjdzie.
Co oznacza CRD?
CRD > ( Cargo Readiness Date ) -> czyli tzw. gotowość ładunku , w kontaktach naszymi partnerami logistycznymi i handlowymi skrót ten będzie odnosił się do daty, w której ładunek będzie gotowy do wysyłki.
Co oznacza TT ?
TT > ( Transit Time ) -> pojęcie określa jaki jest czas transportu, który ładunek będzie jechał, płynął lub leciał do miejsca docelowego. Określa to czas od wyjścia danego środka transportu czyli ATD do dotarcia na terminal kolejowy lub lotniczy czy też port. Nie obejmuje czasu od gotowości ładunku do dostarczenia towaru do miejsca wyjścia.
Nie zawiera czasu kiedy towar jest odebrany od naszego załadowcy i oczekuje na nadanie, ani też nie zawiera czasu dostawy z terminala lotniczego, kolejowego lub portu bezpośrednio na nasz adres.
Poniżej zobrazowanie, tak aby trochę ułatwić.
Wszystkie przedstawione pojęcia będą dotyczyły zarówno frachtu morskiego, kolejowego jak i lotniczego
Czas transit time w poszczególnych transportach:
- w transporcie lotniczym określa czas transportu z lotniska do lotniska
- w transporcie kolejowym określa czas z terminala do terminala
- w transporcie morskim określa czas transportu z portu do portu
We wszystkich tych rodzajach należy doliczyć czas dostarczenie ładunku do miejsca nadania oraz czas potrzebny na odprawę celną i dostarczenie ładunku po dotarciu do Polski. To czas, którego niestety nie możemy przyspieszyć.
W przypadku transportu lotniczego towar musi być dostarczony na lotnisko zazwyczaj 2-3 dni przed przylotem, nie jest to czas zawarty w transit time-ie podawanym przez firmy.
W przypadku kolejowego ładunek przed wyruszeniem musi znajdować się na terminalu zazwyczaj 7 dni wcześniej przed planowaną datą wyjścia.
W przypadku transportu morskiego wszystko zależy od wybranego armatora, ale przyjmuje się, że kontener na terminal morski musi trafić od 3 do 7 dni wcześniej. Zawsze należy pytać kiedy jest CUT-OFF dla danego kontenera / ładunku. Termin ten oznacza ostateczny czas w jakim kontener / ładunek musi zostać dostarczony do portu, aby wyrobić się na dane planowane wypłynięcie. Kiedy nie uda nam się wyrobić, możemy zostać obciążeni dodatkową opłatą.