Transport morski z Chin | transport z Chin do Polski

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
10 cze 2023
Czas czytania: 7 minut

Spis treści:

Transport morski jest najpopularniejszym środkiem transportu z Państwa Środka. Wynika to przede wszystkim z ceny rozwiązania, które przy aktualnej sytuacji rynkowej wychodzi najkorzystniej. Oprócz najtańszej ceny w transporcie morskim występuje najmniej restrykcji co do rodzaju towaru, który może zostać transportowany w przeciwieństwie do sporych ograniczeń w transporcie lotniczym i kolejowym. 

Ile trwa transport morski z Chin do Polski?

Kontenery drogą morską płyną średnio ok. 36 dni. Czas przewozu jest liczony od momentu kiedy statek wyruszy z portu w Chinach i dotrze do portu w Polsce, przykładowo w Gdańsku. W niektórych przypadkach np. z bardziej oddalonych portów takich jak np. Qingdao czas transportu może wynieść ok. 42 dni.

Przykładowo istnieją też jeszcze rejsy, które mogą płynąć dłuższy czas np. 55 dni. Wszystko jest uzależnione skąd wypływa statek i w ilu portach po drodze będzie się zatrzymywał.

Informacje na temat czasu transportu czyli transit time zawsze są podawane przez armatorów, przy zlecaniu transportu morskiego zawsze należy zapytać jaki jest TT. W przypadku transportu morskiego również zdarzają się opóźnienia i czasem zdarza się sytuacja, że kontenery mogą być rollowane i przesuwane na kolejne wyjście statku.

Transport kolejowy kontenerów z Chin
Wyceń Transport z Chin z nami 🇨🇳 🚀
  • 10% zniżki na pierwszy transport

  • W ofercie: Transport kolejowy, lotniczy i morski

Ile kosztuje transport morski towarów z Chin ?

Ceny transportu morskiego bardzo uzależnione są od okresu czasu, w którym chcemy przetransportować ładunek. Natomiast poniżej znajduje się INDEX, który przybliży nam obecną cenę transportu kontenera z Chin do Europy. Koszty transportu oczywiście są szacunkowe i obejmują tylko cenę frachtu morskiego.

Alternatywy dla transportu morskiego z Chin:

Transport lotniczy z Chin - Transport lotniczy jest najszybszą formą transportu przy imporcie z Chin. Czas transportu to od 3 do 7 dni roboczych.

Transport kolejowy z Chin - Transport kolejowy jest dużo tańszy niż transport lotniczy przy czym czas dostawy wynosi ok. od 14 do 22 dni. Jest najlepszą opcją na transport jeśli chodzi stosunek ceny do czasu dostawy.

Jakie kontenery występują w transporcie morskim:

Najpopularniejszymi kontenerami występującymi w transporcie morskim są kontenery 40 HC / 40 DV oraz 20 DV. W większości przypadków używa się tych właśnie kontenerów.

40 HC --> 67.3 CBM pojemności

20 DV --> 32.3 CBM pojemności

40 DV --> 76.3 CBM pojemności

Warto jednak zawsze pamiętać, że nie da się załadować kontenera z dokładnością co 1 CBM. Ładując towar powstają przestrzenie między kartonami, które zawsze będą zabierały trochę miejsca ładownego. To standardowa sytuacja, zdarza się jednak, że Chińscy załadowcy to prawdziwi wirtuozi załadunków i potrafią załadować ładunek marnując minimalną ilość miejsca.

Pojęcie LCL oraz FCL w transporcie morskim

W transporcie morskim możemy nadawać ładunki FCL czyli FULL CONTAINER LOAD lub LCL - LESS CONTAINER LOAD. FCL oznaczają ilości pełnokontenerowe czyli cały kontener towaru, natomiast LCL oznacza transporty drobnicowe czyli wszystkie mniejsze ładunki poniżej jednego kontenera.

W przypadku ładunków LCL ilość towaru podajemy liczbą CBM-ów. Przykładowo 14 CBM towaru.

Konsolidacja mniejszych ładunków:

W przypadku mniejszych ładunków, w kontenerze konsolidowane są towaru od kilku lub kilkunastu nadawców. Takie działanie pozwala na wysyłkę małych ładunków. Firmy świadczą usługi nadawania ładunków już od ilości 1 CBM czyli ok. jednej palety..

Poruszenie formuł ICOTERMS:  FOB, CIF oraz EXW

Przy transporcie morskim spotkamy się z 3 najpopularniejszymi regułami handlowymi INCOTERMS w handlu międzynarodowym. 

FOB ( FREE ON BOARD ) -> w tej formule nasz załadowca w Chinach nasz załadowca będzie odpowiedzialny za dostarczenie kontenera do portu załadunku oraz za odprawę celną eksportowej wraz z inną niezbędną dokumentacją.

EXW (Ex Works) -> w tej formule firma, która podejmuje się zrobienia dla nas transportu zajmie się odebraniem kontenera od załadowcy, odprawą celną eksportową oraz inną niezbędną dokumentacją. Oczywiście też wliczając w to fracht morski do kraju docelowego w tym do Polski.

CIF (Cost, Insurance and Freight)  --> W przypadku formuły CIF Chiński sprzedawca odpowiedzialny jest całkowicie za wysyłkę, nam pozostają do opłacenia koszty portowe w miejscu docelowym np. w Gdańsku. Musimy jednak uważać na ładunku LCL nadawane na formule CIF, większość takich ładunków nadanych do Polski ma naliczane ogromne koszty portowe w Gdańsku, które często przekraczają wielokrotnie koszt transportu. Ładunek trafi do portu docelowego w Gdańsku, jednak już wielokrotnie doświadczyliśmy sytuacji, w której transport miał kosztować 500 USD, a po doliczeniu kosztów portowych wychodziło 3000 - 4000 USD. To oszukańcza praktyka, dlatego nigdy nie warto korzystać z tej reguły handlowej.

Inna sprawa ma się z pełnymi kontenerami gdzie ten proceder nie występuje tak często. W przypadku pełnych kontenerów taka praktyka jest utrudniona.

Gdzie dopływają statki z Chin ?

Jeśli chodzi o Polskę statki z Chin dopływają w większości do Gdańska, niekiedy zdarza się, że jakiś statek wpłynie do Gdyni. Oprócz Polski popularnym kierunkiem jest nadawanie kontenerów do Hamburga, jednak o ile nie mamy w tym konkretnego celu, np. łatwiejszego przejścia odprawy celnej to to rozwiązanie nie jest zbyt opłacalne, ze względu na wysoki koszt odwozu ładunku / kontenera do Polski. Rozładunek następuje w porcie, a następnie towar trafia w transporcie drogowym do importera. 

Czy opłaca się zamawiać transport morski do Hamburga ?

Odpowiedzią jak zawsze będzie TO ZALEŻY.

Przesyłka do Hamburga wychodzi podobnie cenowo do nadania w porównaniu z nadaniem do Gdańska. 

Należy jednak pamiętać, że w nadawaniu przez Hamburg kryje się inny cel. Głównym powodem nadawania ładunków przez Hamburg jest mniej restrykcyjny Niemiecki urząd celny. Niektóre towary nadawane do Gdańska mają wysokie ryzyko rewizji celnej, natomiast nasi zachodni sąsiedzi są mniej restrykcyjni pod tym względem i szacuje się, że szanse na zatrzymanie ładunku są dużo mniejsze. 

Minusem tej opcji jest jednak większy dystans, który musi pokonać przewoźnik przy odwozie kontenera co wiąże się z dodatkowym kosztem oraz czasem. 

Ubezpieczenie w transporcie morskim z Chin ?

Do transportu towaru zawsze warto dokupić dodatkowe ubezpieczenie, które w przypadku jakichkolwiek uszkodzeń pomoże nam odzyskać pieniądzeKoszt jaki będziemy musieli ponieść to dodatkowe kilkanaście lub kilkadziesiąt USD w zależności od wartości towaru.    

Jakie ładunku mogą być transportowane transportem morskim ?

Transport morski jest dużo mniej podatny na różnego rodzaju restrykcje jak transport lotniczy czy kolejowy. Baterie oraz płyny mogą być transportowane drogą morską. Przed wysyłką zostaniemy zapytania o kartę charakterystyki towaru czyli tzw. MSDS. Dzięki temu nasz partner logistyczny sprawdzi ładunek pod względem bezpieczeństwa i określi czy może zostać przetransportowany. Może się zdarzyć sytuacja, że transporty z niebezpiecznymi substancjami będą wychodziły drożej cenowo. 

Niektóre firmy logistyczne mogą odmówić transportu danego ładunku ze względu na brak potrzebnych uprawnień. Wtedy najlepiej jest poszukać firmy, która specjalizuje się bezpośrednio w transporcie ładunków niebezpiecznych. 

Jak wygląda odprawa celna przy transporcie morskim?

Po dopłynięciu statku do Polski czy mówimy o ładunkach LCL czy FCL proces odprawy celnej będzie wyglądał podobnie. 

Należy skomplementować dokumenty oraz zgłosić ładunek do odprawy celnej, najlepiej zrobić to przez profesjonalną agencję. Koszt nie będzie duży, wyniesie ok. 50-60 USD, a będziemy mieli pewność, że wszystko zostało zrobione poprawnie. 

Największe porty morskie na świecie:

 Mapka portów w Chinach: 

Możliwych opcji wyboru portu, z których możemy nadać towar jest wiele. Zazwyczaj jednak transporty są nadawane w portach najbliższych miejsca produkcji towaru. Czasem zdarza się jednak sytuacja, że z portu, który jest dalej stawka jest niższa i wtedy można skorzystać z takiej opcji. Do jednych z największych portów w Chinach należą m.in. port w Ningbo czy w Shenzhen. 

Obok link gdzie dostępna jest live mapka

Podsumowanie

Sposób transportu towarów z Chin często zależy od czynników, na których nam zależy. Jeśli potrzebny nam jest krótki czas transportu ładunków oraz nasze ładunki nie zajmują zbyt dużo miejsca warto pochylić się nad transportem lotniczym. Jeśli nasze towary zajmują sporo miejsca i nie zależy nam na bardzo szybkiej dostawie pozostaje nam transport morski oraz kolejowy, które pozwalają. Rynek spedycyjny i logistyki jest ściśle powiązany z globalną sytuacją i to, który rodzaj transportu wybierzemy będzie zależny od obecnej sytuacji. Jeśli chciałbyś importować lub prowadzić eksport i wysyłać, przewozić lub sprowadzać towary to skontakuj się z nami. Kontenerowy rynek transportowy jest nam dobrze znany, szczególnie jeśli chodzi o transport z chin do Polski. 

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 4.8 Liczba ocen: 20

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

01 lip 2024
Czas czytania: 2 minuty

Telex Release to dokument, dzięki któremu możliwy jest odbiór towaru w porcie. Dzięki niemu kontener zostaje zwolniony i możemy odebrać ładunek. Dzięki Telex Release do odbioru ładunku...

04 lut 2024
Czas czytania: 4 minuty

Japonia od dawna uznawana jest za jedną z wiodących gospodarek świata. Dzięki silnemu skupieniu się na technologii, innowacjach i produkcji japońska gospodarka konsekwentnie wykazuje odporność i wzrost....

01 lut 2024
Czas czytania: 6 minut

Import produktów z Chin stał się popularną praktyką biznesową dla wielu firm na całym świecie. Ogromne możliwości produkcyjne kraju i konkurencyjne ceny sprawiły, że jest to popularne...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>