Czym jest rolowanie kontenerów?
Rolowanie kontenerów oznacza, że kontenery nie zostały załadowane na statek, na którym miały płynąć i zostają przesunięte na kolejne wypłynięcie. W praktyce powoduje to opóźnienie w dostawie naszego ładunku.
Z czego wynika rolowanie kontenerów?
Może to wynikać z wielu przyczyn takich jak blank sailing danego statku(pominięcie portu), problemów z dokumentacją, z tzw. overbookingu, zbyt dużej wagi załadowanych na statek ładunków czy innych pilnych ładunków, które armator postanowił umieścić przed naszym.
Co się stanie jeśli Twój kontener zostanie zrolowany?
Jeśli Twój kontener zostanie zrolowany armator automatycznie przesunie załadunek i wypłynięcie kontenera na kolejny możliwy rejs. Wtedy nie poniesiemy dodatkowych kosztów.
Jednakże, jeśli twój ładunek zostanie zrolowany z powodu brakujących dokumentów, problemów z odprawą celną lub niespełnienia określonych wymagań, będziesz obciążony dodatkową opłatą za rolowanie.
Co zrobić gdy nasz kontener zostanie zrolowany?
Na początku musimy poznać co jest dokładną przyczyną zrolowania kontenera, jeśli powodem zrolowania była błędna dokumentacja lub problem z odprawą celna to musimy jak najszybciej naprawić błędy.
Jeśli przyczyna jest inna to niewiele możemy zrobić - pozostaje jedynie z cierpliwością przyjmować informacje od armatora. Niektórzy armatorzy cechują się większą ilością rolować kontenerów. Jeśli w danym okresie często natrafiliśmy na rolowanie to rozwiązaniem może okazać się bookwanie miejsc u bardziej stabilnych armatorów.
Jak zabezpieczyć kontener przed rolowanie?
- zadbaj o dokumentację ładunku, tak, aby wszystko było zrobione poprawnie i nie generowało komplikacji
- Ładunki często są rolowane w sezonach zwiększonego popytu - przykładowo przed Chińskim Nowym Rokiem. Warto mieć to na uwadze przed nadawaniem pilnych ładunków
- Warto sprawdzić statystyki dotyczące liczby rolowanych kontenerów u konkretnych armatorów.
- Armatorzy oferują specjalne serwisy, które gwarantują, że nasz kontener nie zostanie zrolowany.
- Unikaj serwisów, na których występują częste przeładunku. Takie serwisy cechuje większe zagrożenie rolowaniem ze względu ryzyko w porcie nadania, a następnie w portach pomiędzy miejscem docelowym
- Dziel B/L tak, aby na jednej B/L była jak najmniejsza liczba kontenerów. Armatorzy decydują, które kontenery zostaną zrolowane na podstawie listu przewozowego, a nie samego fizycznego kontenera. Jeśli więc wysyłasz 10 kontenerów na jednym pojedynczym liście przewozowym, albo wszystkie zostaną zrolowane, albo żaden. Najlepszym obejściem byłoby podzielenie swoich przesyłek na różne listy przewozowe, dzięki czemu istnieje szansa, że część ładunku zostanie wysłana.
- Jeśli nadajesz większą ilość kontenerów to warto rozważyć wysłanie ładunków na różnych serwisach, tak aby zwiększyć szansę, że któryś z nich dotrze na czas.