Fraud Blocker

Konosament morski B/L (bill of lading) - czym jest morski list przewozowy? 

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
11 maj 2024
Czas czytania: 4 minuty

Spis treści:

Czym jest konosament morski B/L (bill of lading)? 

Konosament B/L (bill of lading) to dokument wykorzystywany jako list przewozowy w transporcie morskim. Jest potwierdzeniem, że ładunek w tym wypadku kontener został załadowany na statek. Konosament nie jest umową, ani kontraktem przewozu ładunków, ale jedynie dowodzi, że towar został przyjęty i taka umowa została zawarta. Aby odebrać towar w porcie konieczne jest okazanie oryginału konosamentu. Z tego właśnie względu konosament jest papierem wartościowym, albowiem kto posiada jego oryginał będzie mógł dysponować towarem i odebrać ładunek w porcie. 

Podążając za artykułem § 131 z Kodeksu Morskiego:

„Konosament stanowi dowód przyjęcia ładunku w nim oznaczonego na statek w celu przewozu i jest dokumentem legitymującym do dysponowania tym ładunkiem i do jego odbioru”

Jakie są rodzaje konosamentów? 

Istnieje trochę kategorii konosamentów i rozróżniamy je ze względu na: 

Wystawcę konosamentu czy będzie to armator czy spedytor:

MBL czyli Master Bill of Lading oznacza konosament wystawiony przez armatora 

HBL czyli House Bill of Lading to konosament wystawiony przez spedytora 

Odbiorcę ładunku 

  • Konosament Imienny (straight B/L) – możliwość przeniesienia na inne osoby poprzez cesję praw
  • Konosament na zlecenie (to order B/L) – transfer za pomocą indosu (formalne zawiadomienie o przeniesieniu własności na inną osobę)
  • Konosament na okaziciela (to bearer B/L) – bez wskazania odbiorcy, przenoszony poprzez proste przekazanie innemu podmiotowi

Stanu ładunku

Konosament czysty - oznacza, że na przyjmowany ładunku nie odnotowano żadnych zniszczeń czy uszkodzeń

Konosament brudny - oznacza, że przyjęty ładunek do przewozu posiada jakieś zniszczenia lub uszkodzenia 

Na sposób transportu

W zależności czy będzie to fracht bezpośredni czy pośredni to rozróżniamy: 

  • zwykły - trasa jest bezpośrednia i obejmuje transport jednym statkiem
  • bezpośredni - trasa ładunku może być pokonana wieloma statkami z przeładunkami w portach

SeaWayBill lub Express Bill of Lading

Nadawca towaru, który wysyła swój towar w kontenerze i otrzyma za niego całkowitą zapłatę może wysłać do odbiorcy towaru dokument zwany SeaWayBill lub Express Bill of Lading, który jest konosamentem na podstawie, którego ładunek może zostać odebrany w porcie bez konieczności okazania oryginału. 

Telex release ( telex)

To dokument, który uprawnia do zwolnienia kontenera w porcie i odbioru towaru. Na podstawie tego zwolnienia odbiorca może odebrać towar w porcie od przewoźnika. 

Co powinien zawierać dokument konosamentu morskiego? 

Konosament morski, czyli tzw. Bill of Lading (B/L), jest ważnym dokumentem w transporcie morskim. Powinien on zawierać następujące informacje:

  1. Dane armatora morskiego 
  2. Dane nadawcy ładunku (eksportera / shippera ) oraz odbierającego (importera / consignee) towar.
  3. Opis ładunku, w tym rodzaj towaru, ilość, waga, objętość  oraz ewentualne szczególne informacje (np. specjalne oznaczenia, niebezpieczeństwo).
  4. Port załadunku oraz port docelowy.
  5. Daty załadunku i przewidywanej dostawy.
  6. Warunki dostawy INCOTERMS (np. FOB, CIF, EXW).
  7. Instrukcje dotyczące manipulacji ładunkiem (np. sposób pakowania, oznakowanie).
  8. Warunki płatności i inne klauzule handlowe.
  9. Podpis kapitana statku lub innego przedstawiciela.

Kto i kiedy wystawia konosament morski? 

Konosament wystawia się w kilku ponumerowanych egzemplarzach oryginałach, a konkretnie w 3 i przynajmniej jeden z nich niezbędny jest do wydania ładunku . Również możliwe są kopie jednak nie dają możliwości odbioru, a jedynie służą do wewnętrznych potrzeb importera lub eksportera. 

Dokument wydawany jest przez aramtora lub spedytora i posiadacz konosamenty posiada prawa własności towaru. 

Co w przypadku zgubienia konosamentu? 

Konosament morski wydawany jest zazwyczaj w 3 ponumerowanych egzemplarzach i każdy z nich jest oryginałem. Ze względu na to, że konosment jest papierem wartościowym nie może zostać zgubiony i jego brak rodzi spore komplikacje. W przypadku zagubienia należy niezwłocznie skontaktować się z armatorem i uzyskanie konkretnych instrukcji co należy zrobić. Może się zdarzyć, że armator będzie wymagał gwarancji bankowej i wpłaty określonej sumy. 

Podsumowanie

Podsumowując w frachcie morskim gdy załadowca dostarczy towar do portu to B/L jest dokumentem przewozowym i w systemie prawa angielskiego pozwala na odbiór ładunku w porcie. 

Konosament nie jest umową przewozu jak przez niektórych jest rozumiany tylko dokumentem, który mówi o przyjętym ładunku na statek. Przemysł morski w ten sposób ułatwił obrót międzynarodowy towarami.

Abyśmy mogli rozmawiać o odbiorze ładunku w porcie przeznaczenia musimy posiadać oryginał B/L lub można posłużyć się również SeaWayBill lub telex release . 

Jeśli interesują Cie inne tematy i imporcie i eksporcie towarów drogą morską, kolejową i lotniczą sprawdź inne nasze wpisy. 

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link
0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 11

Twoja ocena strony:

Potrzebujesz wsparcia w imporcie lub transporcie towarów? 📦 ✈️
Napisz lub zadzwoń do nas, udzielimy Ci wsparcia w obszarze importu i transportu.
  • pomoc w imporcie i exporcie towarów

  • transport międzynarodowy:  w ofercie: transport kolejowy, lotniczy i morski

Dołącz do dyskusji

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

16 sty 2024
Czas czytania: 2 minuty

Import z Chin na osobę fizyczną jest możliwy tylko w przypadku kiedy zamawiamy towar na użytek prywatny i nie będzie wprowadzany do dalszego obrotu. Przykładowo chcemy zamówić...

01 lip 2023
Czas czytania: 4 minuty

Chiny są ogromny rynkiem, na którym popyt na wszelkiego rodzaju produkty potrafi osiągać astronomiczne liczby. Wystarczy spojrzeć na liczbę sprzedanych produktów na Chińskich serwisach zakupowych podobnych do...

03 lip 2023
Czas czytania: 2 minuty

W transporcie morskim występują terminy demurrage i detention, które odnoszą się do dodatkowych opłat związanych z wykorzystywaniem kontenera. Są to dodatkowe opłaty, które musimy ponieść kiedy przekroczymy...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
>