Czym jest blank sailing?

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
06 kwi 2024
Czas czytania: 2 minuty

Spis treści:

Blank sailing to sytuacja, w której armator odwołuje rejs całkowicie lub pomija port, w którym wcześniej miał się zatrzymać. Najczęściej informacja o blank sailingu jest wydawana przez armatora tuż przed samą datą wypłynięcia przez co ładunki muszą oczekiwać na kolejny rejs. Utrudnia to znacząco płynny przepływ towaru w łańcuchu dostaw. 

Z czego wynikają blank sailingi? 

Blank Sailing wynikają z kilku powodów, poniżej przedstawiamy każdy z nich:

Niski popyt na dany rejs i mała liczba sprzedanych miejsc

Jednym z nich jest niski popyt w danym okresie i brak wyprzedanego miejsca na konkretnym rejsie. Przykładowo jeśli operator nie zapełni wystarczającej ilości miejsca na statku i nie chce płynąć z pustą przestrzenią ze względów ekonomicznych decyduje się odwołać rejs.

Niskie stawki 

Na rynku transportu morskiego kontenerowego występuje tylko kilku znaczących graczy przez co kilka firm ma duży wpływa na rynek. Niekiedy zdarza się, że armator odwołuje dany rejs, aby zmniejszyła się liczba dostępnego miejsca na rynku przez co cena stawek kontenerowych wzrośnie. 

Przykładowo firma X na danym rejsie ma 50 % obłożenia statku i albo może zdecydować się popłynąć mimo małej opłacalności lub odwołać rejs przez co ceny na rynku się podniosą i wszyscy armatorzy zarobią więcej. Taką praktykę dobrze było widać podczas pandemii COVID-19. 

Kongestie w portach

Statek płynący przykładowo z Szanghaju do Gdańsk po drodze zatrzymuje się w 10 portach.  Jeśli w danym porcie jest kongestia i na wpłynięcie do portu oczekuje wiele statków to armator decyduje się na pominięcie tego portu, aby reszta ładunków mogła dotrzeć na czas. 

Mechaniczne uszkodzenia

Ta sytuacja dotyczy przypadku problemów technicznych związanych ze statkiem. Statek psuje się przed wypłynięciem i armator jest zmuszony do odwołania rejsu. 

Złe warunki atmosferyczne

Niekiedy ekstremalne zjawiska pogodowe mogą zmusić armatorów do odwołania całych rejsów. Bezpieczeństwo statku i załogi jest priorytetem, więc bywają konieczne jest zrezygnowanie z podróży, aby uniknąć ryzyka. Dodatkowo, burze mogą powodować uszkodzenia infrastruktury portowej, co uniemożliwia statkom cumowanie. 

Powstrzymanie efektu domina 

Rejsy mają swój harmonogram zawijania do portów jeśli trasa jest napięta i opóźnienia są już dosyć duże armator może zdecydować się pominąć niektóre porty tak, aby dotrzymać terminów. Statek, który łapie opóźnienie może już mieć zaplanową kolejną podróż i aby nie wywołać efektów domina i kolejnych opóźnień to może zdecydować się na pominięcie. 

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 8

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

21 lis 2023
Czas czytania: 3 minuty

Tajlandia jest jedną z największych azjatyckich gospodarek. Według danych z 2021 roku dotyczących eksportu z Tajlandii, wartość eksportu tego kraju wyniosła około 293,68 miliarda dolarów amerykańskich. Tajlandia...

20 kwi 2024
Czas czytania: 4 minuty

Aby z sukcesem zacząć import produktów z Chin to najpierw musimy się zastanowić jakie konkretnie produkty chcielibyśmy zacząć importować. Jest wiele kategorii produktów, które z powodzeniem można...

16 lis 2023
Czas czytania: 3 minuty

Od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie minął już jakiś czas jednak transport morski towarów do Ukraińskich portów praktycznie nie istnieje. Na mapce poniżej przedstawione są w czasie...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>