Blank sailing to sytuacja, w której armator odwołuje rejs całkowicie lub pomija port, w którym wcześniej miał się zatrzymać. Najczęściej informacja o blank sailingu jest wydawana przez armatora tuż przed samą datą wypłynięcia przez co ładunki muszą oczekiwać na kolejny rejs. Utrudnia to znacząco płynny przepływ towaru w łańcuchu dostaw.
Z czego wynikają blank sailingi?
Blank Sailing wynikają z kilku powodów, poniżej przedstawiamy każdy z nich:
Niski popyt na dany rejs i mała liczba sprzedanych miejsc
Jednym z nich jest niski popyt w danym okresie i brak wyprzedanego miejsca na konkretnym rejsie. Przykładowo jeśli operator nie zapełni wystarczającej ilości miejsca na statku i nie chce płynąć z pustą przestrzenią ze względów ekonomicznych decyduje się odwołać rejs.
Niskie stawki
Na rynku transportu morskiego kontenerowego występuje tylko kilku znaczących graczy przez co kilka firm ma duży wpływa na rynek. Niekiedy zdarza się, że armator odwołuje dany rejs, aby zmniejszyła się liczba dostępnego miejsca na rynku przez co cena stawek kontenerowych wzrośnie.
Przykładowo firma X na danym rejsie ma 50 % obłożenia statku i albo może zdecydować się popłynąć mimo małej opłacalności lub odwołać rejs przez co ceny na rynku się podniosą i wszyscy armatorzy zarobią więcej. Taką praktykę dobrze było widać podczas pandemii COVID-19.
Kongestie w portach
Statek płynący przykładowo z Szanghaju do Gdańsk po drodze zatrzymuje się w 10 portach. Jeśli w danym porcie jest kongestia i na wpłynięcie do portu oczekuje wiele statków to armator decyduje się na pominięcie tego portu, aby reszta ładunków mogła dotrzeć na czas.
Mechaniczne uszkodzenia
Ta sytuacja dotyczy przypadku problemów technicznych związanych ze statkiem. Statek psuje się przed wypłynięciem i armator jest zmuszony do odwołania rejsu.
Złe warunki atmosferyczne
Niekiedy ekstremalne zjawiska pogodowe mogą zmusić armatorów do odwołania całych rejsów. Bezpieczeństwo statku i załogi jest priorytetem, więc bywają konieczne jest zrezygnowanie z podróży, aby uniknąć ryzyka. Dodatkowo, burze mogą powodować uszkodzenia infrastruktury portowej, co uniemożliwia statkom cumowanie.
Powstrzymanie efektu domina
Rejsy mają swój harmonogram zawijania do portów jeśli trasa jest napięta i opóźnienia są już dosyć duże armator może zdecydować się pominąć niektóre porty tak, aby dotrzymać terminów. Statek, który łapie opóźnienie może już mieć zaplanową kolejną podróż i aby nie wywołać efektów domina i kolejnych opóźnień to może zdecydować się na pominięcie.