Formuła incoterms DDP ( Delivered Duty Paid ) w praktyce oznacza, że sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie ładunku do miejsca przeznaczenia lub do punku, który wspólnie uzgodnimy. Sprzedający będzie odpowiedzialny również za dokonanie odprawy eksportowej i importowej, w tym za opłacenie wszelkich należności celnych i podatków. I tutaj powstaje problem, wielu sprzedawców w Chinach nadaje ładunek na formule DDP jednak przesyłka nie przechodzi żadnej odprawy importowej i trafia bezpośrednio do odbiorcy. W tym wypadku traktowane jest to jako przemyt ze względu na to, że towar nie przeszedł odprawy celnej przez co nie może być wprowadzony do obrotu.
Reguła może być zastosowana niezależnie od preferowanego środka transportu czy to będzie transport morski, kolejowy czy lotniczy.
Jeśli mamy wątpliwości czy sprzedający przeprowadzi odprawę celną importową oraz czy opłaci wszelkie należności to warto tutaj zastanowić się nad wyborem formuły DAP lub DPU. W tym wypadku odprawa celna pozostanie w naszych rękach. Towar nadal pozostanie dostarczony do wyznaczonego punktu. Przy takim wyborze będzie musieli poszukać agencji celnej, która dokona za nas zgłoszenia do odprawy celnej. Koszt odprawy to około 50-60 USD.
Ubezpieczenie towaru na DDP
W ramach formuły DDP, sprzedający nie jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia towaru. Warto zwrócić na to uwagę. Z tego względu w przypadku kiedy w ładunku powstanie jakaś szkoda, niestety nie będziemy mieli do kogo się zwrócić, aby otrzymać jakieś ewentualne odszkodowanie. Sprzedawca jednak może zaproponować ubezpieczenie i wtedy należy dostarczyć mu wszystkich potrzebnych informacji, warto samemu też o to zapytać. Musimy jednak pamiętać, że uzyskanie ubezpieczenia od Chińskiej firmy może nie należeć do najprostszych. W przypadku skorzystania z polskiej firmy ubezpieczenie będzie wykupione u polskiego ubezpieczyciela. Dzięki temu uzyskanie odszkodowania przy jakichkolwiek szkodach będzie dużo prostsze.
Grey Customs
Zamawiając towary za pośrednictwem DDP, należy pamiętać o potencjalnym problemie znanym jako szara strefa celna. Dzieje się tak, gdy produkty są wysyłane z magazynu znajdującego się na terenie Unii Europejskiej, ale otrzymujemy jedynie chińską fakturę VAT bez żadnej dokumentacji potwierdzającej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Bez takiej dokumentacji nie będziemy mogli sprzedawać ani dystrybuować produktów na terenie UE. Aby uniknąć tego problemu, musimy zapłacić cło, VAT i przejść odprawę celną. W razie potrzeby powinniśmy skontaktować się z agencją celną lub udać się do Urzędu Celno-Skarbowego z całą wymaganą dokumentacją w celu samodzielnej odprawy towarów. Niezastosowanie się do tego wymogu może skutkować zatrzymaniem ładunku i poniesieniem dodatkowych kosztów związanych z procedurą oclenia produktów i dostarczeniem ich do miejsca odprawy celnej.
Podsumowując ładunek nadany na DDP może nieść za sobą wiele komplikacji szczególnie kiedy jest realizowany przez nierzetelną firmę. W przypadku kiedy współpracujemy z jakimś dostawcą po raz pierwszy warto rozważyć skorzystanie z formuły DAP. Wtedy ograniczmy ryzyko związane z niezapłaconymi należnościami celnymi. Cena wskazówka, którą na koniec zostawimy dotyczy poprawności w oczach urzędu celnego. Jeśli towary zgłaszamy do odprawy z opóźnieniem lub urząd doszukał się podczas rewizji innych nieprawidłowości to zawsze ryzyko kontroli urzędu celnego wzrasta. Od samego początku rekomendujemy dbanie o zgodność wszystkich formalności i procedur, tak aby nie narażać się na rewizje celne, które słono kosztują i do tego potrafią trwać tygodniami.
To tyle na dzisiaj !
Zobacz też inne formuły INCOTERMS:
W razie pytań skontaktuj się z nami ! Chętnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości.