Importując towary z Chin warto zastanowić się nad stworzeniem własnej marki danego produktu. Chiny są ogromnym rynkiem, gdzie są skupieni najwięksi producenci różnego rodzaju produktów od akcesoriów sportowych do elektroniki. Pod pojęciem produkcji w Chinach wcale nie musi się wiązać bardzo wysoki koszt wytworzenia towaru. Nie musimy na początku tworzyć swojego projektu i oddać się bardzo kosztownemu procesowi wymyślając wszystko od podstaw.
Prostszą metodą jest skorzystanie z produkcji OEM. Polega to na tym, że wyszukujemy producenta, który wytwarza dany towar i udostępnia opcję naniesienia na produkt własnego logo. Często też w takiej produkcji będziemy mieli możliwość stworzenia własnego opakowania. Jest to bardzo popularna metoda w branży e-commerce, gdzie sklepy sprzedają produktu innych producentów pod swoją marką.
Poniżej przedstawiliśmy przykład:
Produkt pochodzi z chińskiego serwisu zakupowego Alibaba. Koszt zestawu to około 4 USD. Możemy znaleźć informację, że minimalne zamówienie do produkcji z własnym logo to 200 sztuk, a żeby stworzyć własne opakowanie trzeba zamówić 500 sztuk.
Poniżej znajduje się podobny produkt na serwisie Amazon gdzie zestaw z logo firmy kosztuje już prawie 15 USD. Produkt ma 22 tys. opinii, możemy się domyślić, że sprzedanych sztuk produktu jest dużo, dużo więcej.
Takie działanie pozwala tworzyć własne marki wielu produktów, producenci często wytwarzając produkty pod markami dziesiątek firm z całego świata dostarczają produkt już przetestowany, dobrej jakości. W takim wypadku najlepszą metodą jest skorzystanie z tego i stworzenie własnego produktu poprzez naniesienie własnego logo i stworzenie opakowania.
Dzięki produktom z własnym logo możemy wyróżnić się na rynku i sprzedawać swoje produkty za wyższą cenę. Przy produktach innych marek, które importujemy z Chin zawsze istnieje ryzyko, że ktoś zaimportuje ten sam produkt i zacznie z nami konkurować ceną. Szczególnie ma to miejsce na serwisach takich jak przykładowo allegro, amazon itd. Stworzenie własnej marki i zrobienie do tego własnych zdjęć produktu może nas przed tym uchronić. Klienci w łatwy sposób nie poznają, że produkty są takie same. Taka strategia może dać nam przewagę na rynku. Warto pamiętać również, że nawet gdyby ktoś zaproponował ten sam produkt, ale bez loga, natomiast my oferujemy produkt markowy z ładnymi zdjęciami itd. i to w podobnej cenie to w postrzeganiu klienta zawsze będziemy wyżej.
-
10% zniżki na pierwszy transport
-
W ofercie: Transport kolejowy, lotniczy i morski
Co to jest OEM, ODM, OBM?
OEM - Original Equipment Manufacturer, polega na naniesieniu własnego loga marki na produkt już istniejący. Zazwyczaj jest to możliwe od dosyć niewielkiej ilości sztuk przykładowo niekiedy nawet producenci umożliwiają naniesienie loga na produkt od 100 sztuk, niekiedy jednak może to być 1000 sztuk.Termin określający minimalną ilość od jakiej producent może wyprodukować dla nas towar to MOQ (Minimum Order Quantity), tym skrótem będą posługiwać się chińscy sprzedawcy. Przy kontakcie z Chińskim producentem warto zapytać czy może wykonać produkcje OEM. Szukając producentów na serwisach zakupowych jak np. Alibaba często taka informacja będzie umieszczona na stronie produktu, jeśli jednak nie ma warto o to dopytać.
Opcja OEM jest bardzo wygodna ze względu na to, że otrzymujemy już gotowy produkt pod naszą marką, właściwie niczym nie musimy się przejmować. Wysyłamy nasze logo do fabryki i czekamy na gotowy produkt, oczywiście jest tam więcej działań do zrobienia, ale skrótowo tak to wygląda.
ODM - Original Design Manufacturer, polega na wytworzeniu produktu na podstawie naszego własnego projektu, korzystając z ODM należy wyszukać fabryki, które mogą wytworzyć dla nas produkt na bazie projektu i naszych wytycznych. Nie jest to tani proces i wymaga dużej ilości zamówionych sztuk, aby rozpocząć produkcję, jednak dzięki temu możemy stworzyć unikalny produkt, którego nikt inny nie posiada.
OBM - Original Brand Manufacturer - to inaczej producent danego towaru, który sprzedaje go pod własną marką i posiada do niego wszelkie prawa. Może to być przykładowo firma Samsung lub Apple.
Zmiana obowiązków z importera na producenta
Tworząc produkt pod naszą marką i wprowadzając go do obrotu na terenie Unii Europejskiej warto wiedzieć, że stajemy się automatycznie producentem towaru i ciążą na nas obowiązki takie jak na producencie towaru i wprowadzając towar do obrotu musimy zadbać o jego odpowiednią dokumentację i bezpieczeństwo, co wynika z przepisów Unii Europejskiej.
Rejestracja znaku towarowego
Warto pamiętać, że tworząc własne produktu należy zarejestrować znak towarowy. Nie jest to obowiązek, i przy małych ilościach i nierozpoznawalnych markach to na początku nie jest to konieczne. Jeśli jednak mamy rozpoznawalną markę i obawiamy się, że ktoś nam może ją skraść wtedy warto się nad tym zastanowić. Koszt takiej rejestracji oscyluje w granicach ok. 500 USD. Istnieją historie, gdzie znaki towarowe większych marek były rejestrowane w Chinach przez inne podmioty, które chciały się wzbogacić odsprzedając znaki towarowe prawowitemu właścicielowi. W Chinach obowiązuje pierwszeństwo rejestracji, z tego względu jest do ważna kwestia, aby ktoś nie narobił nam w przyszłości problemów.
Jak przetransportować towar z Chin?
Więcej informacji w temacie transportu z Chin znajdziesz w poniższych artykułach.