Koszty składowania towaru w transporcie morskim, kolejowym i lotniczym 

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
07 gru 2023
Czas czytania: 3 minuty

Spis treści:

Koszty składowania są nieodłącznym elementem  transportu morskiego, kolejowego oraz lotniczego. Występują po przekroczeniu określonego czasu wolnego od opłat. W każdym z wymienionych transportów czas wolny od opłat za składowanie będzie się różnił. Ponadto koszt będzie uzależniony od kraju przeznaczenia towaru. 

Koszty składowania w transporcie kolejowym

Koszt składowania w transporcie kolejowym może wynosić od kilku do kilkunastu USD za 1 CBM. Najczęściej wolne od opłat jest kilka dni. W tym czasie powinniśmy zdążyć odprawić towar i odebrać z magazynu . Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje kiedy odprawa celna się wydłuża, lub są problemy ze zorganizowaniem odwozu towaru do naszego magazynu. W takim wypadku po przekroczeniu kilku dni wolnych od opłat możemy spodziewać się dodatkowych opłaty. 

W ładunkach LCL -> od kilku do kilkunastu USD za 1 CBM / dzień 

W ładunkach FCL -> w ładunkach FCL koszty składowania narastają progresywnie. Przykładowo od 5 do  7 dnia możemy zapłacić 60 USD za każdy dzień składowania kontenera. od 7 do 9 może to już być 80 USD itd. 

Należy pamiętać, że koszty składowania w każdej firmie spedycyjnej mogą się różnić. Ryzyko przedłużenia się odprawy celnej,rewizji celnej itd.występuje zawsze i może przytrafić się z losowych przyczyn. Z tego względu przed zleceniem transportu warto sprawdzić w firmie spedycyjnej, z którą współpracujemy ile wynoszą koszty składowania. 

Koszty składowania w transporcie morskim 

W transporcie morskim występują takie pojęcia jak demurrage oraz detention. Są to dodatkowe koszty, które wiążą się z późnym odbiorem lub zwróceniem kontenera. 

W ładunkach FCL 

demurrage - po dopłynięciu kontenera do portu mamy około 10 dni na odebranie kontenera. Ten czas jest uzależniony, od armatora, z którym realizujemy transport, ale powinien mniej więcej oscylować w tych granicach. Powyżej tego czasu armator zacznie naliczać opłaty za każdy dzień takiego przestoju. Więcej o demurrage tutaj: 

detention - koszty detention dotyczą sytuacji kiedy przewoźnik pobiera kontener z portu, aby dostarczyć do klienta i kontener nie zostaje oddany na czas. Na oddanie kontenera mamy czas ok. 30 dni. Jest to duży zapas czasu, który w większości wypadków wystarczy na odprawę towaru, dostarczenie do magazynu klienta i zwrot pustego kontenera do armatora. 

W ładunkach LCL 

W ładunkach LCL spotkamy się ze standardowym czasem składowania. Czas na odbiór towaru i koszt składowania będą bardzo uzależnione od firmy, z którą realizujemy transport. 

Zazwyczaj powinniśmy mieć kilka dni na odbiór towaru, a opłata za składowanie nie powinna wynieść więcej niż kilka / kilkanaście USD / CBM. 

Koszty składowania w transporcie lotniczym

Koszty składowania w transporcie lotniczym mogą być bardzo zróżnicowane. Wszystko będzie zależało od lotniska przeznaczenia towaru i kraju, w którym się znajduje. Jeśli będzie to lotnisko w Indiach to możemy przyjąć, że koszty nie powinny wynieść zbyt dużo. Jednak w przypadku USA to koszty składowania mogą być już bardzo dosyć drogie. 

Zazwyczaj koszty będą liczone od każdego kg wagi towaru. W przypadku towarów niebezpiecznych, które muszą być przechowywane w specjalnych magazynach stawki za składowanie będą droższe. 

Częste przyczyny naliczania kosztów za składowanie

  • problemy z odprawą celną 
  • wpadnięcie kontenera/ ładunku w rewizje celną
  • problemy z dokumentacją towaru 
  • brak dostępnych aut do odwozu kontenera 
  • problemy z płatnością (nieopłacony towar, nieopłacony transport itd. ) 
Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 3

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

23 kwi 2024
Czas czytania: 7 minut

Karta Charakterystyki SDS (ang. SDS Safety Data Sheet, dawniej MSDS Material Safety Data Sheet) jest dokumentem zawierającym informacje dotyczące właściwości fizycznych, chemicznych i toksykologicznych substancji chemicznych oraz...

10 maj 2024
Czas czytania: 4 minuty

Port w Koper, położony w Słowenii, zyskał w ostatnich latach duże zainteresowanie jako prężny ośrodek handlu międzynarodowego. Ten tętniący życiem port jest bramą do Europy Środkowo-Wschodniej, łącząc...

18 sty 2024
Czas czytania: 2 minuty

Współczesny handel międzynarodowy staje się coraz bardziej dostępny, zwłaszcza w kontekście zamawiania towarów z Chin. Jedną z popularnych opcji dostawy oferowanych przez chińskich sprzedawców jest skorzystanie z...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>