Od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie minął już jakiś czas jednak transport morski towarów do Ukraińskich portów praktycznie nie istnieje. Na mapce poniżej przedstawione są w czasie rzeczywistym na widoku z satelity statki handlowe. Jak możemy zobaczyć do Ukraińskich portów nie dopływają właściwie żadne statki.
Ruch towarowy, który docelowo ma trafiać na tereny Ukrainy aktualnie jest obsługiwany przez porty Rumuńskie oraz Polskie. Wielu importerów z Ukrainy decyduje się właśnie na taki krok. Kontenery w portach Polskich, Rumuńskich czy Słoweńskich są rozformowywanie, a następnie towar jest transportowany na Ukrainę.
Na mapce są zaznaczone porty, z których towar trafia na Ukrainę.
Procedura importu z Chin do Polski, a następnie na Ukrainę.
Pierwszym krokiem jest zlecenie frachtu morskiego z Chin do Polski. Importer Ukraiński może zlecić fracht morski Polskiej firmie spedycyjnej lub dokonać bookingu przez firmę Ukraińską. Po dopłynięciu do portu towar należy przetransportować na Ukrainę.
Aby dokonać transportu towaru na Ukrainę konieczne jest otworzenie karnetu T1. Przemieszczanie nie odprawionych towarów spoza Unii Europejskiej pomiędzy różnymi obszarami na terenie wspólnoty wymagania otworzenia karnetu T1. W takim przypadku towar jest zawieszony w opłatach celnych i może dotrzeć na miejsce przeznaczenia gdzie dokonana zostanie odprawa celna.
W sytuacji, gdy towar wjeżdża na obszar Unii Europejskiej, przechodzi procedurę odprawy celnej, co oznacza dopuszczenie go do legalnego obrotu. Jeżeli procedura tranzytu T1 nie zostanie przeprowadzona, a towar nie zostanie oclony w pierwszym punkcie celnym, np. na granicy, w porcie morskim lub na lotnisku, konieczne jest wystawienie odpowiedniego dokumentu.
Zgłoszenie tranzytowe jest składane elektronicznie w urzędzie wyjścia, a po zarejestrowaniu nadawany jest numer ewidencyjny MRN. Dzięki niemu możliwe jest śledzenie i kontrolowanie procesu przewozowego. Po dostarczeniu towaru do urzędu przeznaczenia dokument celny T1 jest niezbędny do rozpoczęcia kolejnej procedury, na przykład zgłoszenia do dopuszczenia towaru do obrotu.
Do utworzenia dokumentu tranzytowego T1 niezbędne są:
- dokument przewozowy (CMR);
- specyfikacja towaru lub lista pakowania;
- odpowiednie świadectwa dla konkretnych towarów w transporcie, takie jak świadectwo pochodzenia czy świadectwo sanitarno-zdrowotne;
- faktura handlowa.
Case Study - transport morski z Chin do Polski i potem tranzyt na Ukrainę.
Importer z Ukrainy zamawia drogą morską z Chin do Polski kontener wentylatorów. Towar dopłynął do portu w Gdańsku aby móc go przetransportować bez konieczności odprawy celnej konieczne jest wystawienie karnetu T1. Po otworzeniu karnetu towar jest transportowany do granicy Polsko-Ukraińskiej gdzie agencja celna zamyka karnet. Następnie towar trafia do Ukraińskiej agencji celnej gdzie może przejść odprawę zgodną z Ukraińskimi regulacjami.
-
10% zniżki na pierwszy transport
-
W ofercie: Transport kolejowy, lotniczy i morski
Produkty, które importuje Ukraina
Według danych importowych Ukrainy, najważniejszymi importowanymi towarami Ukrainy w 2021 roku były: Paliwa i Oleje Mineralne (12,48 miliarda dolarów), Maszyny Przemysłowe (7,82 miliarda dolarów), Części i Akcesoria do Pojazdów (7,00 miliarda dolarów), Elektronika (6,15 miliarda dolarów), Tworzywa Sztuczne (3,48 miliarda dolarów), Farmaceutyki (2,98 miliarda dolarów), Różne Produkty Chemiczne (1,67 miliarda dolarów), Nawozy (1,55 miliarda dolarów), Żelazo i Stal (1,46 miliarda dolarów) oraz Urządzenia Optyczne i Medyczne (1,46 miliarda dolarów).
Z jakich krajów importuje Ukraina ?
Zgodnie z danymi importowymi Ukrainy za rok 2021, najważniejszymi krajami eksportującymi do Ukrainy są - Chiny (10,63 miliarda dolarów), Niemcy (6,06 miliarda dolarów), Rosja (5,85 miliarda dolarów), Polska (4,89 miliarda dolarów), Białoruś (4,70 miliarda dolarów), Stany Zjednoczone Ameryki (3,41 miliarda dolarów), Turcja (3,15 miliarda dolarów), Włochy (2,62 miliarda dolarów), Francja (1,72 miliarda dolarów) i Szwajcaria (1,61 miliarda dolarów).