Co to są INCOTERMS ?
Zasady INCOTERMS to międzynarodowe reguły handlu obowiązujących na całym świecie. Wykorzystywane są w transakcjach międzynarodowych, aby określić zakres odpowiedzialności, kosztów oraz ryzyka pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC), która stworzyła zasady w celu ułatwienia płynnego i efektywnego handlu międzynarodowego.
Czym jest CIF Incoterms?
Incoterms CIF (Cost insurance adn freight) - Koszt ubezpieczenia i fracht -> sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru kupującemu. Dotyczy tylko transportu morskiego lub wodnego śródlądowego. Sprzedawca jest odpowiedzialny za załadowanie ładunku na pokład statku, dalsze ryzyko utraty towaru lub uszkodzenia już są w kwestii kupującego. Sprzedający wywiązał się ze swoich obowiązków i to na nas będzie ciążyło ryzyko.
W CIF istnieją dwa istotne porty: port, w którym towar ma być załadowany na pokład i wysłany oraz port docelowy gdzie towary mają być dostarczone. Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego, kiedy ładunek zostanie już umieszczony na statku w porcie załadowania. Po stronie sprzedającego ciąży obowiązek zawarcia umowy z przewoźnikiem, aby towar faktycznie trafił do portu docelowego. Na przykład, jeśli towary są nadawane w Yantian w Chinach i chcemy, aby zostały dostarczone, sprzedający ma odpowiedzialność za zawarcie takiej umowy przewozu z przewoźnikiem. Jednak ryzyko przechodzi na nas po załadunku na statek w Yantian.
Przy podawaniu INCOTERMSA stosujemy następujący wzór -> CIF + dodajemy port przeznaczenie np. Gdańsk
W umowie zawsze będzie podany port wyładunku, jednak warto zadbać o to, aby w umowie również był umieszczony port nadania. Może się to przydać, kiedy chcemy przykładowo porównać cenę na wyjście z danego portu u innych firm.
Obowiązki sprzedającego:
- Sprzedający musi dostarczyć towar oraz fakturę handlową oraz inne niezbędne dokumenty
- Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenie towaru umieszczając go na pokład i oraz zawarcie umowy przewozu towaru z portu załadunku do ustalonego portu w umowie oraz poinformować o terminie dostawy towaru.
- Sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia ich na pokład statku, później już należy opierać się na ubezpieczeniu
- Sprzedający musi ubezpieczyć minimalnie do portu przeznaczenia i dostarczyć kupującemu dowód ubezpieczenia np. polisę lub certyfikat. Również jeśli kupujący chciałby wykupić dodatkowe ubezpieczenie na ładunek sprzedający musi udostępnić wszystkie niezbędne dane przykładowo o nazwie statku, na którym płynie ładunek itd.
- Sprzedający musi również dostarczyć kupującemu dokument przewozowy, gdzie będą uwzględnione wszystkie nabyte towary i dzięki, któremu kupujący będzie mógł odebrać towar z portu.
- Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie odprawy eksportowej i dopełnienia wszystkich formalności takich jak: licencja eksportowa, poświadczenie bezpieczeństwa w eksporcie, kontrola przedwysyłkowa oraz wszelkie inne formalności związane z towarem przechodzącym przez kraje trzecie.
- Sprzedający również musi udzielić informacji potrzebnych kupującemu na temat wszystkich niezbędnych informacji do przeprowadzenia odprawy importowej w kraju przeznaczenia.
- Koszty kontroli jakości, pomiarów, liczenia ważenia również leżą po stronie sprzedającego
- Sprzedający musi poinformować kupującego po dotarciu ładunku na miejsce kiedy będzie w porcie załadunku
Obowiązki kupującego:
- Kupujący jest zobowiązany do opłacenia kosztów zawartych w umowie sprzedaży
- Kupujący jest zobowiązany do przejęcia towaru od przewoźnika w porcie przeznaczenia, jeśli wszystko zostało przeprowadzone zgodnie z warunkami
- Kupujący ponosi ryzyko związane z uszkodzeniem ładunku od momentu dostarczenia ładunku na pokład
- Kupujący musi przeprowadzić odprawę importową i dokonać opłat celnych
Koszty wyładunku:
Za koszt wyładunku w porcie docelowym odpowiedzialny jest kupujący, chyba że strony ustaliły inaczej lub w umowie sprzedającego z przewoźnikiem jest zawarty koszt wyładunku, a w większości przypadków tak będzie, wtedy sprzedający nie może żądać tego kosztu od kupującego. Należy doprecyzować w umowie informacje o wyładunku na koszt sprzedającego.
Chiński CIF -> na co należy uważać i jak nie dać się nabrać ?
Chiński CIF - jest praktyką szeroko spotykaną na rynku. W całej sytuacja chodzi o
Towar będzie do dyspozycji kupującego po opłaceniu kosztów portowych oraz należności celnych.
U mojej chińskiej firmy mam lepszą ofertę
Może to nas narazić na bardzo wysokie dodatkowe koszty
Ubezpieczenie towaru na warunkach CIF:
Na warunkach CIF sprzedający jest zobowiązany za zawarcie umowy ubezpieczenia. Ubezpieczenie od utraty lub uszkodzenia towarów musi być zawarte przynajmniej do portu przeznaczenia. Należy pamiętać, że towar w porcie musi zostać jeszcze rozładowany oraz dostarczony drogowo do miejsca docelowego. Na tym wycinku ładunek nie będzie ubezpieczony. Ważną sprawą jest również typ ubezpieczenia, sprzedający zazwyczaj wykupują najtańsze ubezpieczenie z klauzulą C (Instytutowa klauzula ładunkowa), które może być często dość wybrakowane. Warto dopytać sprzedającego o ubezpieczenie klauzulą A, która obejmuje szerszy zakres. Więcej w temacie ubezpieczeń wkrótce na naszym blogu.
Odprawa celna w przypadku CIF-u:
Sprzedawca jest odpowiedzialny za odprawę celną eksportową, na kupującym natomiast ciąży obowiązek odprawy celnej importowej i jej koszt jak i należności celne muszą zostać pokryte przez kupującego.