Katar jest jednym z najbogatszych krajów na świecie. Swoje bogactwo zawdzięcza wielkim złożom ropy naftowej oraz gazu ziemnego. PKB Kataru według danych Banku Światowego w 2021 r. wyniosło 179,6 mld dol. - przy ludności liczącej ok. 2,7 MLN mieszkańców czyli trochę więcej niż ma sama Warszawa. To imponujący wynik, szczególnie jeśli chodzi o PKB per capita liczone na jedną osobę, która wynosi 66 838 USD.
Gospodarka Kataru chodź głównie oparta to surowcach to rządzący krajem zdają sobie sprawę z konieczności rozwijania również innych sektorów w tym kraju. Z tego względu prężnie rozwija się sektor usług - zasilany kapitałem ze sprzedaży surowców. W gospodarce krajowej przemysł odpowiada za 60% struktury PKB, usługi za 44,8%, natomiast rolnictwo za 0,3%.
Najczęściej sprowadzane do kraju towary obejmują maszyny przemysłowe (z udziałem 17,6% importu), urządzenia elektryczne (stanowiące 9,52%) oraz pojazdy silnikowe i ich części (o wartości 6,82%). Również wśród często importowanych towarów znajdują się kamienie i metale szlachetne (4,81% importu), artykuły z żelaza i stali (4,11%), leki (3,07%), meble (3,02%), samoloty (2,82%), tworzywa sztuczne (2,49%) oraz instrumenty precyzyjne (2,27%). Warto także wspomnieć o żelazie i stali, chemikaliach, mięsie, odzieży, kosmetykach, owocach i warzywach, które również mają swoje miejsce na liście najczęściej sprowadzanych towarów.
Jak długo trwa transport morski towaru z Polski do Kataru?
Czas spedycji morskiej z Polski (Gdańska) do Kataru to od 46 do nawet 71 dni. Najszybsze serwisy na tym kierunku są oferowane przez takich armatorów jak ONE Line, Hapag-Lloyd czy Evergreen. Jeśli chciałbyś sprawdzić aktualnie najszybszy serwis frachtu morskiego to zgłoś się do nas po ofertę.
Największe porty w Katarze
W Katarze transport kontenerowy odbywa się przez dwa główne porty morskie:
- Port Hamad: Jest to główny port morski, który znajduje się na terenie Kataru, położony w mieście Al Wakrah. Port Hamad jest to ważny port morski i jest jednym z największych i najbardziej nowoczesnych portów w regionie Zatoki Perskiej. Obsługuje różnorodny ruch towarowy, w tym kontenerowce, statki towarowe, a także inne statki handlowe i pasażerskie.
- Port Ras Laffan: Ten port jest położony na północy Kataru, w regionie Ras Laffan Industrial City. Jest to głównie terminal dla przemysłu gazowego i petrochemicznego gdzie odbywa się załadunek. Port Ras Laffan obsługuje przede wszystkim tankowce LNG (ciekły gaz ziemny), które są głównym eksportowanym produktem Kataru gdzie dalej trafiają do portu docelowego.
Ile kosztuje eksport i import morski do i z Kataru ?
Koszt eksportu i importu drogą morską jest uzależniony od serwisu i armatora, który wybierzemy. Również ceny w różnym okresie mogą się różnić. Z tego względu skontaktuj się z nami, a otrzymasz aktualną ofertę za eksport lub import do Kataru.
Jakie kontenery występują w transporcie morskim do Kataru?
Najpopularniejszymi kontenerami występującymi w transporcie morskim są kontenery 40 HC / 40 DV oraz 20 DV. W większości przypadków używa się tych właśnie kontenerów.
40 HC --> 67.3 CBM pojemności
20 DV --> 32.3 CBM pojemności
40 DV --> 76.3 CBM pojemności
Pojęcie LCL oraz FCL w transporcie morskim
W transporcie morskim możemy nadawać ładunki FCL czyli FULL CONTAINER LOAD lub LCL - LESS CONTAINER LOAD. FCL oznaczają ilości pełnokontenerowe czyli cały kontener towaru, natomiast LCL oznacza wszystkie mniejsze ładunki poniżej jednego kontenera.
W przypadku ładunków LCL ilość towaru podajemy liczbą CBM-ów. Przykładowo 14 CBM towaru.
Alternatywa dla transportu morskiego cargo
Główną alternatywą dla transportu morskiego jest transport lotniczy cargo. Import i eksport drogą lotniczą do tego Państwa jest często obsługiwany przez narodową linię lotniczą Qatar Airways. Również istnieje opcja transportu kolejowego oraz transportu drogowego jednak ze względu na wysoką cenę jest bardzo rzadko stosowana.
Jeśli chciałbyś wycenić i zlecić transport swojego ładunku wraz odprawą celną i wszystkimi procedurami spedycyjnymi to skontaktuj się z nami. Oferujemy transport drobnicowy LCL oraz transport pełnokontenerowy FCL.