Incoterms CIP

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
15 lip 2023
Czas czytania: 3 minuty

Spis treści:

Co to są INCOTERMS 2020 ?

Zasady INCOTERMS to międzynarodowy zbiór reguł handlowych obowiązujących na całym świecie. Wykorzystywane są w transakcjach międzynarodowych i Incoterms określają zakres odpowiedzialności, kosztów oraz ryzyka pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC), która stworzyła zasady w celu ułatwienia płynnego i efektywnego handlu międzynarodowego.

Czym jest CIP Incoterms?

Incoterms CIP oznacza z ang. Carriage and Insurance Paid to co przekładając na język polski tłumaczymy jako Przewóz i ubezpieczenie opłacone do.  Oznacza, że sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do miejsca przeznaczenia, może to być port, terminal kolejowy, lotnisko lub inny punkt w danym mieście, który wyznaczymy. Warto zaznaczyć, że w tej formule INCOTERMS odpowiedzialność za uszkodzenie lub utratę towaru przechodzi na kupującego od momentu dostarczenia ładunku przez sprzedającego do przewoźnika, który będzie realizował transport przykładowo armatora, operatora kolejowego lub linię lotniczą. Formułę CIP stosuje się w każdym rodzaju transportu: w transporcie morskim, kolejowym, lotniczym oraz drogowym. 

Miejsce dostawy  i przeznaczenia 

W INCOTERMS CIP ważne są dwa punkty, a mianowicie miejsce dostawy, gdzie towar będzie odebrany przez przewoźnika morskiego, drogowego, lotniczego lub kolejowego oraz drugim punktem jest miejsce przeznaczenia gdzie towar ma trafić docelowo. Ważne jest, aby te dwa punkty były dokładnie określone w umowie sprzedaży, punktem miejsca przeznaczenia może być zarówno port jak i inne miejsce na terenie danego miasta, z tego względu ważne, aby to dokładnie określić. 

Ubezpieczenie na CIP

Na formule CIP za zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialny jest sprzedający, ubezpieczenie musi być zawarte przynajmniej do punktu przeznaczenia towaru. Ubezpieczenie według formuły INCOTERMS CIP powinno obejmować szerszy pakiet ubezpieczeniowy zgodny z Klauzulą Ładunkową (A). 

Warto jednak przypomnieć, że pomimo tego, że sprzedający ma obowiązek wykupić ubezpieczenie to za uszkodzenie lub utratę towaru przez większość trasy ryzyko ponosi kupujący. Jednak w przypadku kiedy towar jest ubezpieczony będzie istniała możliwość ubiegania się o odszkodowanie. 

Obowiązki sprzedającego:

  • Sprzedający musi dostarczyć towar oraz fakturę handlową oraz inne niezbędne dokumenty
  • Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia oraz zawarcie umowy przewozu z przewoźnikiem. 
  • Sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia ich przewoźnikowi, później odpowiedzialność przechodzi na kupującego.
  • Sprzedający jest odpowiedzialny za koszty transportu z miejsca dostawy ( tam gdzie przewoźnik odbiera towar) do miejsca przeznaczenia, musi zawrzeć umowę przewozu.  
  • Sprzedający musi ubezpieczyć minimalnie do portu przeznaczenia i dostarczyć kupującemu dowód ubezpieczenia np. polisę lub certyfikat. Również jeśli kupujący chciałby wykupić dodatkowe ubezpieczenie na ładunek sprzedający musi udostępnić wszystkie niezbędne dane przykładowo o nazwie statku, na którym płynie ładunek itd.
  • Sprzedający musi również dostarczyć kupującemu dokument przewozowy, gdzie będą uwzględnione wszystkie nabyte towary i dzięki, któremu kupujący będzie mógł odebrać towar z portu.
  • Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie odprawy eksportowej i dopełnienia wszystkich formalności takich jak: licencja eksportowa, poświadczenie bezpieczeństwa w eksporcie, kontrola przedwysyłkowa oraz wszelkie inne formalności związane z towarem przechodzącym przez kraje trzecie.
  • Sprzedający również musi udzielić informacji potrzebnych kupującemu na temat wszystkich niezbędnych informacji do przeprowadzenia odprawy importowej w kraju przeznaczenia.
  • Koszty kontroli jakości, pomiarów, liczenia ważenia również leżą po stronie sprzedającego
  • Sprzedający musi poinformować kupującego po dotarciu ładunku na miejsce kiedy będzie w porcie załadunku

Obowiązki kupującego:

  • Kupujący jest zobowiązany do opłacenia kosztów zawartych w umowie sprzedaży
  • Kupujący jest zobowiązany do przejęcia towaru od przewoźnika w miejscu, jeśli wszystko zostało przeprowadzone zgodnie z warunkami
  • Kupujący ponosi ryzyko związane z uszkodzeniem ładunku od momentu dostarczenia ładunku przez sprzedającego i przekazanie przewoźnikowi 
  • Kupujący musi przeprowadzić odprawę importową i dokonać opłat celnych

Zobacz też inne formuły INCOTERMS:

INCOTERMS CIF

INCOTERMS FOB

INCOTERMS EXW

INCOTERMS FCA

INCOTERMS DAP

INCOTERMS DDP

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link
Kategorie:

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 5

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

20 maj 2024
Czas czytania: 3 minuty

Wszystkie zabawki dla dzieci dopuszczone do obrotu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą posiadać obowiązkowe certyfikaty jakości. Świadczą one o tym, że zabawki przeszły niezbędne testy, które...

23 kwi 2024
Czas czytania: 7 minut

Karta Charakterystyki SDS (ang. SDS Safety Data Sheet, dawniej MSDS Material Safety Data Sheet) jest dokumentem zawierającym informacje dotyczące właściwości fizycznych, chemicznych i toksykologicznych substancji chemicznych oraz...

27 mar 2024
Czas czytania: 4 minuty

Państwo środka odgrywa kluczową rolę na globalnym rynku półprzewodników. Chiny są jednym z głównych producentów półprzewodników na świecie, co sprawia, że importowanie  półprzewodników ma istotne znaczenie dla...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>