Koszty składowania są nieodłącznym elementem transportu morskiego, kolejowego oraz lotniczego. Występują po przekroczeniu określonego czasu wolnego od opłat. W każdym z wymienionych transportów czas wolny od opłat za składowanie będzie się różnił. Ponadto koszt będzie uzależniony od kraju przeznaczenia towaru.
Koszty składowania w transporcie kolejowym
Koszt składowania w transporcie kolejowym może wynosić od kilku do kilkunastu USD za 1 CBM. Najczęściej wolne od opłat jest kilka dni. W tym czasie powinniśmy zdążyć odprawić towar i odebrać z magazynu . Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje kiedy odprawa celna się wydłuża, lub są problemy ze zorganizowaniem odwozu towaru do naszego magazynu. W takim wypadku po przekroczeniu kilku dni wolnych od opłat możemy spodziewać się dodatkowych opłaty.
W ładunkach LCL -> od kilku do kilkunastu USD za 1 CBM / dzień
W ładunkach FCL -> w ładunkach FCL koszty składowania narastają progresywnie. Przykładowo od 5 do 7 dnia możemy zapłacić 60 USD za każdy dzień składowania kontenera. od 7 do 9 może to już być 80 USD itd.
Należy pamiętać, że koszty składowania w każdej firmie spedycyjnej mogą się różnić. Ryzyko przedłużenia się odprawy celnej,rewizji celnej itd.występuje zawsze i może przytrafić się z losowych przyczyn. Z tego względu przed zleceniem transportu warto sprawdzić w firmie spedycyjnej, z którą współpracujemy ile wynoszą koszty składowania.
Koszty składowania w transporcie morskim
W transporcie morskim występują takie pojęcia jak demurrage oraz detention. Są to dodatkowe koszty, które wiążą się z późnym odbiorem lub zwróceniem kontenera.
W ładunkach FCL
demurrage - po dopłynięciu kontenera do portu mamy około 10 dni na odebranie kontenera. Ten czas jest uzależniony, od armatora, z którym realizujemy transport, ale powinien mniej więcej oscylować w tych granicach. Powyżej tego czasu armator zacznie naliczać opłaty za każdy dzień takiego przestoju. Więcej o demurrage tutaj:
detention - koszty detention dotyczą sytuacji kiedy przewoźnik pobiera kontener z portu, aby dostarczyć do klienta i kontener nie zostaje oddany na czas. Na oddanie kontenera mamy czas ok. 30 dni. Jest to duży zapas czasu, który w większości wypadków wystarczy na odprawę towaru, dostarczenie do magazynu klienta i zwrot pustego kontenera do armatora.
W ładunkach LCL
W ładunkach LCL spotkamy się ze standardowym czasem składowania. Czas na odbiór towaru i koszt składowania będą bardzo uzależnione od firmy, z którą realizujemy transport.
Zazwyczaj powinniśmy mieć kilka dni na odbiór towaru, a opłata za składowanie nie powinna wynieść więcej niż kilka / kilkanaście USD / CBM.
Koszty składowania w transporcie lotniczym
Koszty składowania w transporcie lotniczym mogą być bardzo zróżnicowane. Wszystko będzie zależało od lotniska przeznaczenia towaru i kraju, w którym się znajduje. Jeśli będzie to lotnisko w Indiach to możemy przyjąć, że koszty nie powinny wynieść zbyt dużo. Jednak w przypadku USA to koszty składowania mogą być już bardzo dosyć drogie.
Zazwyczaj koszty będą liczone od każdego kg wagi towaru. W przypadku towarów niebezpiecznych, które muszą być przechowywane w specjalnych magazynach stawki za składowanie będą droższe.
Częste przyczyny naliczania kosztów za składowanie
- problemy z odprawą celną
- wpadnięcie kontenera/ ładunku w rewizje celną
- problemy z dokumentacją towaru
- brak dostępnych aut do odwozu kontenera
- problemy z płatnością (nieopłacony towar, nieopłacony transport itd. )