Transport morski z Indii

Data aktualizacji:
01 gru 2023
Data publikacji:
15 lis 2023
Czas czytania: 9 minut

Indie, z populacją wynoszącą imponujące 1,428 miliarda ludzi (stan na 2022 rok), stanowią niezwykłe pole doświadczeń gospodarczych. Ich Produkt Krajowy Brutto, oszacowany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy został na 3,74 biliona dolarów, odzwierciedla nie tylko ogromną liczbę mieszkańców, ale również imponujący potencjał produkcyjny. To z kolei przyciąga uwagę wielu europejskich importerów, którzy wybierają Indie jako źródło wysokiej jakości towarów. Ten dynamiczny region staje się istotnym partnerem handlowym, kształtującym globalne rynki i tworzącym korzystne możliwości współpracy. Najczęściej wybieraną formą transportu z Indii jest transport morski, a niniejszy artykuł poświęcony będzie szczegółowemu omówieniu tego środka przewozu

Ile kosztuje transport morski z Indii  ?

Ceny transportu morskiego mogą się bardzo różnić, aby sprawdzić dokładną cenę najlepiej wysłać zapytanie do firmy spedycyjnej i dysponować aktualną stawką za transport z Indii. 

Jak długo płynie statek z Indii do Polski?

Kontenery drogą morską płyną średnio od 33 do ok. 43 dni. Czas jest liczony od momentu kiedy statek wyruszy z portu w Indiach i dotrze do portu w Polsce, przykładowo w Gdańsku. 

Przykładowo istnieją też jeszcze rejsy, które mogą płynąć dłuższy czas np. 55 dni. Wszystko jest uzależnione skąd wypływa statek i w ilu portach po drodze będzie się zatrzymywał.

Informacje na temat czasu transportu czyli transit time zawsze są podawane przez armatorów, przy zlecaniu transportu morskiego zawsze należy zapytać jaki jest TT. W przypadku transportu morskiego również zdarzają się opóźnienia i czasem zdarza się sytuacja, że kontenery mogą być rollowane i przesuwane na kolejne wyjście statku. 

Pojęcie LCL oraz FCL w transporcie morskim

W transporcie morskim możemy nadawać ładunki FCL czyli FULL CONTAINER LOAD lub LCL - LESS CONTAINER LOAD. FCL oznaczają ilości pełnokontenerowe czyli cały kontener towaru, natomiast LCL oznacza wszystkie mniejsze ładunki poniżej jednego kontenera.

W przypadku ładunków LCL ilość towaru podajemy liczbą CBM-ów. Przykładowo 14 CBM towaru.

Konsolidacja mniejszych ładunków:

W przypadku mniejszych ładunków, w kontenerze konsolidowane są towaru od kilku lub kilkunastu nadawców. Takie działanie pozwala na wysyłkę małych ładunków. Firmy świadczą usługi nadawania ładunków już od ilości 1 CBM czyli ok. jednej palety.

Poruszenie formuł ICOTERMS:  FOB, CIF oraz EXW

Przy transporcie morskim spotkamy się z 3 najpopularniejszymi regułami handlowymi INCOTERMS.

FOB ( FREE ON BOARD ) -> w tej formule nasz załadowca w Chinach nasz załadowca będzie odpowiedzialny za dostarczenie kontenera do portu załadunku oraz za odprawę celną eksportowej wraz z inną niezbędną dokumentacją.

EXW (Ex Works) -> w tej formule firma, która podejmuje się zrobienia dla nas transportu zajmie się odebraniem kontenera od załadowcy, odprawą celną eksportową oraz inną niezbędną dokumentacją. Oczywiście też wliczając w to fracht morski do kraju docelowego w tym do Polski.

CIF (Cost, Insurance and Freight)  --> W przypadku formuły CIF Chiński sprzedawca odpowiedzialny jest całkowicie za wysyłkę, nam pozostają do opłacenia koszty portowe w miejscu docelowym np. w Gdańsku. Musimy jednak uważać na ładunku LCL nadawane na formule CIF, większość takich ładunków nadanych do Polski ma naliczane ogromne koszty portowe w Gdańsku, które często przekraczają wielokrotnie koszt transportu. Ładunek trafi do portu docelowego w Gdańsku, jednak już wielokrotnie doświadczyliśmy sytuacji, w której transport miał kosztować 500 USD, a po doliczeniu kosztów portowych wychodziło 3000 - 4000 USD. To oszukańcza praktyka, dlatego nigdy nie warto korzystać z tej reguły handlowej.

Inna sprawa ma się z pełnymi kontenerami gdzie ten proceder nie występuje tak często. W przypadku pełnych kontenerów taka praktyka jest utrudniona.

Gdzie dopływają statki z Indii ?

Jeśli chodzi o Polskę statki z Indii dopływają w większości do Gdańska, niekiedy zdarza się, że jakiś statek wpłynie do Gdyni. Oprócz Polski popularnym kierunkiem jest nadawanie kontenerów do Hamburga, jednak o ile nie mamy w tym konkretnego celu, np. łatwiejszego przejścia odprawy celnej to to rozwiązanie nie jest zbyt opłacalne, ze względu na wysoki koszt odwozu ładunku / kontenera do Polski.

Ubezpieczenie w transporcie morskim z Indii?

Do transportu towaru zawsze warto dokupić dodatkowe ubezpieczenie, które w przypadku jakichkolwiek uszkodzeń pomoże nam odzyskać pieniądze. Koszt jaki będziemy musieli ponieść to dodatkowe kilkanaście lub kilkadziesiąt USD w zależności od wartości towaru.  

Jakie ładunku mogą być transportowane transportem morskim ?

Transport morski jest dużo mniej podatny na różnego rodzaju restrykcje jak transport lotniczy czy kolejowy. Baterie oraz płyny mogą być transportowane drogą morską. Przed wysyłką zostaniemy zapytania o kartę charakterystyki towaru czyli tzw. MSDS. Dzięki temu nasz partner logistyczny sprawdzi ładunek pod względem bezpieczeństwa i określi czy może zostać przetransportowany. Może się zdarzyć sytuacja, że transporty z niebezpiecznymi substancjami będą wychodziły drożej cenowo. 

Niektóre firmy logistyczne mogą odmówić transportu danego ładunku ze względu na brak potrzebnych uprawnień. Wtedy najlepiej jest poszukać firmy, która specjalizuje się bezpośrednio w transporcie ładunków niebezpiecznych. 

Jak wygląda odprawa celna przy transporcie morskim?

Po dopłynięciu statku do Polski czy mówimy o ładunkach LCL czy FCL proces będzie wyglądał podobnie. 

Należy skomplementować dokumenty oraz zgłosić ładunek do odprawy celnej, najlepiej zrobić to przez profesjonalną agencję. Koszt nie będzie duży, wyniesie ok. 50-60 USD, a będziemy mieli pewność, że wszystko zostało zrobione poprawnie. 

Kluczowe porty morskie w Indiach

Indie, jako siódma co do wielkości gospodarka świata, posiadają szereg kluczowych portów morskich, które odgrywają istotną rolę w międzynarodowym handlu. Port Jawaharlal Nehru, znany również jako Nhava Sheva, jest największym portem kontenerowym w kraju, obsługującym około 50% całkowitego ruchu kontenerowego. Port Chennai jest drugim co do wielkości portem kontenerowym w Indiach, obsługującym głównie ruchy eksportowe i importowe z krajów Azji Południowo-Wschodniej. Port Kolkata jest najstarszym portem operacyjnym w Indiach, obsługującym szeroki zakres towarów, od surowców po produkty gotowe. Port Mundra jest największym portem prywatnym w kraju, obsługującym głównie ruchy kontenerowe i surowców energetycznych. Na koniec, Port Kandla jest kluczowym portem dla ruchu ładunków sypkich i ciekłych. Poniżej znajduje się lista kontrolna dla tych portów:

  • Port Jawaharlal Nehru - największy port kontenerowy
  • Port Chennai - drugi co do wielkości port kontenerowy
  • Port Kolkata - najstarszy port operacyjny
  • Port Mundra - największy port prywatny
  • Port Kandla - kluczowy port dla ładunków sypkich i ciekłych

 

Główne towary eksportowane z Indii drogą morską

Indie, będące jednym z największych graczy na globalnym rynku, eksportują szeroką gamę towarów za pośrednictwem transportu morskiego. Produkty naftowe stanowią znaczący udział w eksporcie, z Indiami będącymi jednym z największych eksporterów tych produktów na świecie. Również biżuteria i kamienie szlachetne są ważnym elementem indyjskiego eksportu, z dużą częścią produkcji wysyłanej do różnych części świata.

  1. Produkty naftowe
  2. Biżuteria i kamienie szlachetne
  3. Wyroby ze skóry
  4. Produkty Chemiczne
  5. Tekstylia
  6. Maszyny i urządzenia

Wśród innych towarów eksportowanych z Indii drogą morską, warto wymienić produkty chemiczne, tekstylia, maszyny i urządzenia. Te towary, choć różnorodne, mają ogromne znaczenie dla gospodarki Indii i przyczyniają się do jej wzrostu. Transport morski jest kluczowym elementem w eksporcie tych towarów, umożliwiając ich dystrybucję na dużą skalę.

  1. Produkty chemiczne
  2. Tekstylia
  3. Maszyny i urządzenia
  4. Żywność i produkty role

Na koniec, nie można zapomnieć o żywności i produktach rolnych, które są kolejnym ważnym elementem indyjskiego eksportu. Indie są jednym z największych producentów i eksporterów żywności na świecie, a transport morski odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu tych produktów do konsumentów na całym świecie.

3. Znaczenie transportu morskiego dla gospodarki Indii

Transport morski odgrywa kluczową rolę w gospodarce Indii, będąc nie tylko źródłem dochodów, ale także kluczowym elementem w handlu międzynarodowym.

  • Porty morskie w Indiach obsługują ponad 90% handlu zagranicznego kraju pod względem objętości i 70% pod względem wartości.
  • Indie posiadają 12 dużych portów morskich i około 200 mniejszych, co świadczy o znaczeniu tej gałęzi transportu dla kraju.
  • Transport morski jest również kluczowy dla sektora energetycznego Indii, ponieważ większość importowanego ropy naftowej i gazu ziemnego jest transportowana drogą morską.

Znaczenie transportu morskiego dla gospodarki Indii jest więc nie do przecenienia, a jego rozwój ma bezpośredni wpływ na wzrost gospodarczy kraju.

Przewoźnicy morscy operujący na trasach indyjskich

Na rynku transportu morskiego z Indii działa wiele renomowanych przewoźników. Maersk, MSC, CMA CGM to tylko niektóre z firm, które oferują regularne połączenia z głównymi portami indyjskimi. Ich floty składają się z nowoczesnych statków kontenerowych, które są w stanie przewozić duże ilości towarów w bezpieczny i efektywny sposób. Przewoźnicy ci stale inwestują w rozwój swoich usług, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku.

 Wyzwania i problemy związane z transportem morskim z Indii

Pomimo swojego strategicznego znaczenia, transport morski z Indii napotyka na szereg wyzwań i problemów, które utrudniają jego efektywne funkcjonowanie. Niektóre z nich to:

  • Infrastruktura portowa: Brak nowoczesnej infrastruktury portowej jest jednym z głównych problemów. Większość portów morskich w Indiach jest przestarzała i nie jest w stanie sprostać rosnącemu popytowi na usługi transportowe.
  • Regulacje: Indyjski sektor transportu morskiego jest silnie uregulowany, co często prowadzi do biurokracji i opóźnień.
  • Brak profesjonalizmu: Brak profesjonalizmu wśród pracowników portów jest kolejnym poważnym problemem. To prowadzi do niskiej efektywności i opóźnień w obsłudze statków.

Te problemy wymagają pilnej uwagi i rozwiązania, aby indyjski sektor transportu morskiego mógł w pełni wykorzystać swoje potencjalne możliwości i przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju.

Przyszłość transportu morskiego w Indiach: Trendy i prognozy

Znaczący wzrost gospodarczy Indii w ostatniej dekadzie, napędzany przez rosnący popyt na towary i usługi, przyczynił się do zwiększenia zapotrzebowania na efektywne i niezawodne usługi transportowe. Prognozuje się, że ten trend będzie kontynuowany, co stawia indyjski sektor transportu morskiego w centrum uwagi. Wzrost ten jest napędzany przez kilka czynników, w tym rosnącą urbanizację, rozwój infrastruktury portowej i zwiększanie się handlu międzynarodowego.

W odpowiedzi na te zmiany, indyjski sektor transportu morskiego przeszedł szereg transformacji, które mają na celu zwiększenie efektywności i konkurencyjności. Wprowadzenie nowych technologii, takich jak automatyzacja i cyfryzacja, przyczyniło się do zwiększenia wydajności i redukcji kosztów. Ponadto, rząd Indii podjął szereg inicjatyw mających na celu poprawę infrastruktury portowej i ułatwienie handlu międzynarodowego.

Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że indyjski sektor transportu morskiego będzie nadal rosnąć. Prognozy sugerują, że wzrost ten będzie napędzany przez dalszy rozwój infrastruktury portowej, zwiększenie handlu międzynarodowego i wprowadzenie nowych technologii. Jednak sektor ten będzie również musiał sprostać szeregu wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, zwiększona konkurencja i rosnące wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Jak skorzystać z transportu morskiego z Indii:

Planując skorzystanie z transportu morskiego z Indii, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim, niezbędne jest dokładne zrozumienie procedur celnych i regulacji prawnych obowiązujących w Indiach.

  • Znajomość przepisów: Zrozumienie indyjskiego prawa celnego i regulacji dotyczących eksportu to podstawa. Wszelkie nieścisłości mogą prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów.
  • Wybór odpowiedniego przewoźnika: Wybór firmy specjalizującej się w transporcie morskim z Indii jest kluczowy. Warto zwrócić uwagę na doświadczenie, wiarygodność oraz oferowane usługi.
  • Ubezpieczenie towaru: Transport morski wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego zawsze warto rozważyć ubezpieczenie towaru. W przypadku ewentualnych uszkodzeń lub utraty ładunku, ubezpieczenie może pokryć straty.

Pamiętaj, że skuteczne planowanie i przygotowanie to klucz do pomyślnego korzystania z transportu morskiego z Indii

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 4

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

01 lip 2023
Czas czytania: 4 minuty

Chiny są ogromny rynkiem, na którym popyt na wszelkiego rodzaju produkty potrafi osiągać astronomiczne liczby. Wystarczy spojrzeć na liczbę sprzedanych produktów na Chińskich serwisach zakupowych podobnych do...

30 maj 2023
Czas czytania: 3 minuty

W świecie transportu niezwykle ważne jest biegłe poruszanie się w pojęciach, które używane są jako chleb powszedni w branży transportowej przed załadunkiem czy też po rozładunku towaru....

15 kwi 2024
Czas czytania: 2 minuty

SDR - to specjalna jednostka rozrachunkowa stworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Wartość SDR obliczana jest na podstawie koszyka walutowego najważniejszych walut na świecie i jego kurs cały...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>