Incoterms FOB

Data aktualizacji:
21 maj 2024
Data publikacji:
18 cze 2023
Czas czytania: 5 minut

Spis treści:

Co to są INCOTERMS 2020 ?

Zasady INCOTERMS to międzynarodowe reguły handlu obowiązujących na całym świecie. Wykorzystywane są w transakcjach międzynarodowych, aby określić zakres odpowiedzialności, kosztów oraz ryzyka pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC), która stworzyła zasady w celu ułatwienia płynnego i efektywnego handlu międzynarodowego.

Czym jest FOB Incoterms?

Incoterms FOB czyli free on board w praktyce oznacza, że sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do portu lub innego miejsca przeznaczenia, które ustalimy. Również sprzedający jest zobowiązany do opłacenia kosztów lokalnych oraz przeprowadzenia odprawy eksportowej. 

Reguła FOB co do zasady wykorzystywana jest w przypadku transportu morskiego lub wodnego śródlądowego. Jednak również jest wykorzystywana w przypadku transportu lotniczego i kolejowego

W przypadku transportu kolejowego załadowca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do terminala kolejowego i przeprowadzanie odprawy celnej eksportowej. Jeśli chodzi o transport morski to tutaj podobnie sprzedawca musi dostarczyć towar do lotniska, opłacić lokalne koszty lotniskowe oraz przeprowadzić odprawę celną eksportową. 

Odprawa celna w przypadku FOB-u: 

Sprzedający na formule FOB jest za przeprowadzanie odprawy celnej eksportowej. Nie jest odpowiedzialny jednak za pozostaje koszty celne i fomalności kiedy towar będzie przechodził przez inne kraje trzecie. 

Obowiązki sprzedającego: 

  • Sprzedający musi dostarczyć towar oraz fakturę handlową oraz inne niezbędne dokumenty
  • Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć towar na pokład statku, który wybrał kupujący ( inne rodzaje też wchodzą w grę) lub do punktu wyznaczonego przez kupującego. Dostawa musi być wykonana w ustalonej dacie, tak aby zdążyć na wyjście statku, pociągu lub samolotu. Dalej towar jest do dyspozycji kupującego. 
  • Sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia ich na pokład statku, samolotu lub kontenera kolejowego. 
  • Sprzedający nie jest zobowiązany do wykupienia ubezpieczenia ładunku, jednak kiedy kupujący będzie chciał to zrobić na własną rękę to musi udostępnić mu wszystkie informacje.
  • Sprzedający jest obowiązany pokryć koszty związane z przeprowadzeniem odprawy celnej oraz wszystkie inne formalności związane z eksportem takie jak licencja eksportowa, poświadczenie bezpieczeństwa w eksporcie, kontrola przedwysyłkowa i wszelkie inne urzędowe zezwolenia. 
  • Sprzedający również musi udzielić informacji potrzebnych kupującemu na temat wszystkich niezbędnych informacji do przeprowadzenia odprawy importowej w kraju przeznaczenia.
  • Koszty kontroli jakości, pomiarów, liczenia ważenia również leżą po stronie sprzedającego, 
  • Sprzedający musi pokryć wszystkie koszty opakowania towarów do wysyłki.

Obowiązki kupującego: 

  • Kupujący jest zobowiązany do opłacenia kosztów zawartych w umowie sprzedaży
  • Kupujący jest zobowiązany do przejęcia towaru od przewoźnika w porcie przeznaczenia, jeśli wszystko zostało przeprowadzone zgodnie z warunkami
  • Kupujący ponosi ryzyko związane z uszkodzeniem lub utratą towaru do momentu umieszczenia ich przez sprzedającego na pokładzie statku, samolotu lub terminalu kolejowym. 
  • Jeśli sprzedający dostarczył towar we wskazanej dacie zgodnie z umową, i opóźnia się załadunek ze względu na czynniki zewnętrzne takie jak opóźnienia itd. i sprzedający nie może się wywiązać ze swojej umowy to odpowiedzialność przechodzi na kupującego i co za tym idzie wszelkie koszty z tym związane.  
  • Kupujący musi zawrzeć umowę z przewoźnikiem na transport z punktu nadania np. portu lub terminala do miejsca dostawy . Koszty transportu za fracht morski, lotniczy czy kolejowy leżą po stronie kupującego. 
  • Kupujący jest odpowiedzialny za przeprowadzenie odprawy importowej i wszystkich innych formalności z tym związanych. 
  • kupujący musi poinformować sprzedającego o porcie załadunku, nazwie statku i terminie dostawy, w którym należy dostarczyć ładunek. 

Podsumowanie: 

Podsumowując formuła FOB jest najczęściej wykorzystywaną formułą w transporcie morskim, kolejowym i lotniczym. Wynika to z prostego faktu, sprzedający w Chinach mają często dobrą ofertę na koszty lokalne po stronie Chińskiej, dlatego często lepiej żeby właśnie oni zajęli się dostarczeniem towaru do portu i wszystkimi innymi kosztami z tym związanymi. My zaś z kolei jako importerzy możemy skorzystać z firmy zewnętrznej, która zaoferuje nam najlepszą cenę frachtu i w tym zapewni nam polskie ubezpieczenie. W takiej sytuacji skontaktujemy naszego załadowcę z firmą, w której wykupiliśmy fracht i dalej już te dwie firmy dogadają się co do dat dostawy itd. Jest to bardzo wygodna opcja. Dodatkowo jeszcze po dotarciu towaru do miejsca przeznaczenia w łatwy sposób z firmą, w której wykupiliśmy fracht zrobimy odprawę celną oraz dostarczenie ładunku z portu do naszego magazynu. Wtedy mamy kompleksową obsługę zarówno po stronie Chińskiej jak i Polskiej. Formuła FOB jest bardzo korzystnym cenowo rozwiązaniem.

Co wybrać FOB czy EXW? 

Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od różnicy kosztów pomiędzy EXW i formułą. Tą różnicę porównujemy z kosztem, który podał nam sprzedający za dostawę do portu oraz przeprowadzenie odprawy celnej eksportowej itd. Wtedy mając takie dane możemy wybrać czy bardziej korzystnie wyjdzie nadać ładunek na EXW czy FOB. 

Kolejną rzeczą przy wyborze jest zaufanie do sprzedającego, w niektórych przypadkach kiedy sprzedający jest nowy i nigdy z nim nie współpracowaliśmy to lepiej jest wybrać formułę EXW, wtedy wystawia jedynie towar przez magazyn, a resztę zajmuje się firma logistyczna, którą wybraliśmy. Ograniczymy wtedy ryzyko jest błędu przykładowo spóźnioną dostawę do portu lub niepoprawnie zrobioną odprawę celną w Chinach. Przy niepoprawnych dokumentach zwiększamy szansę na rewizje celną po stronie chińskiej, która może nas znacząco opóźnić. 

Zobacz też artykuły dotyczące innych incoterms: 

Zobacz też inne formuły INCOTERMS:

INCOTERMS CIF

INCOTERMS EXW

INCOTERMS FCA

INCOTERMS DAP

INCOTERMS CIP

INCOTERMS DDP

Udostępnij artykuł:
Kopiuj link
Kategorie:

Oceń stronę

0 / 5 Ocena strony: 5 Liczba ocen: 4

Twoja ocena strony:

Powiązane artykuły

Zapoznaj się z innymi artykułami wyjaśniającymi kwestie importu i transportu z Chin.

13 cze 2023
Czas czytania: 3 minuty

Formuła incoterms DDP ( Delivered Duty Paid ) w praktyce oznacza, że sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie ładunku do miejsca przeznaczenia lub do punku, który wspólnie uzgodnimy....

09 cze 2023
Czas czytania: 4 minuty

Przy sprowadzaniu towaru z Chin musimy liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku VAT oraz cła. Aby legalnie wprowadzić towary z Chin do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej...

10 cze 2023
Czas czytania: 7 minut

Transport morski jest najpopularniejszym środkiem transportu z Państwa Środka. Wynika to przede wszystkim z ceny rozwiązania, które przy aktualnej sytuacji rynkowej wychodzi najkorzystniej. Oprócz najtańszej ceny w...

Link artykułu został skopiowany.

Chcesz otrzymywać wartościowe informacje na temat importu z Chin?

Subskrybując nasz newsletter raz w tygodniu będziesz otrzymywał najnowsze informacje na temat importu z Chin
Newsletter
menu
>